Tierp Arena gör nystart med rallycross

Tierp Arenas satsning på en bana för rallycross är i gång igen. En ansökan om bygglov har lämnats in till Tierps kommun. Målet är att banan ska stå klar någon gång under 2018.

Satsar på rallyt. Urban Axelsson är ny platschef Tierp Arena. Han hoppas kunna börja bygga den nya rallycrossbanan redan i höst.

Satsar på rallyt. Urban Axelsson är ny platschef Tierp Arena. Han hoppas kunna börja bygga den nya rallycrossbanan redan i höst.

Foto: Magdalena Prevéus

Tierp2017-05-07 09:00

I onsdags lämnade Tierp Arenas platschef Urban Axelsson in ansökan om bygglov för rallycrossbanan och med den en liten skiss över hur banområdet är tänkt att se ut. Satsningen är dock kraftigt försenad. Enligt tidigare planer skulle banan vara färdig under våren 2017. Det blev inte så. Men med Urban Axelsson som ny platschef ska planerna alltså realiseras.

– Vi har gjort en genomlysning av verksamheten och kommit fram till att vi från och med nu ska satsa på två former av motorsport, dragracing och rallycross, säger han.

Enligt Urban Axelsson är rallycross en sport på kraftig uppgång med tävlingar på alla nivåer inklusive VM.

– Sverige har enormt bra förare och flera duktiga är på gång. Flera stora bilmärken satsar också på rallycross så det finns resurser. Målet är att kunna arrangera en VM-deltävling när banan är klar. Men det kräver att vi anlägger den bästa banan, säger han.

Publiken gillar rallycross, som Urban Axelsson beskriver som en gladiatorsport.

– Banan är kort och trång. Det går fort och är spännande med mycket närkontakt mellan förarna. Det vill publiken ha, säger han.

När börjar ni bygga?

– Mycket beror på hur låg tid handläggningen tar på Tierps kommun. Men man kan säga att vi börjar nu. Under juni månad kommer vi att göra en markundersökning i 3D för att se vad som behöver göras. Förhoppningsvis kan vi börja bygga i höst. Då ska banan kunna vara klar någon gång under 2018, kanske till sommaren.

Vad kommer det att kosta?

– Svårt att svara på innan vi gjort alla undersökningar. Det handlar om tiotals miljoner kronor, säger Urban Axelsson.

Banan ska vara knappt 1450 meter lång och anläggas i anslutning till dagens arenaområde. Planen är att bygga en så kallad topografisk bana med hopp och doserade kurvor. Det innebär att Tierp Arena kanske måste påla för att få en grundförstärkning som håller.

– Idag är det ju bara den gamla landningsbanan som är förstärkt. Utanför den är det lerjord.

Nya läktare måste också till, och skärmar för storbilds tv så att publiken kan se hela loppet från läktare och restauranger.

Parallellt med rallycrossen ska Tierp Arena satsa på mässor, konserter och andra större arrangemang som drar mycket publik och kräver stora utrymmen.

– Vi har stora konferensrum och kan ta emot enormt mycket folk på området för alla möjliga sorts arrangemang. Det måste vi använda oss av, säger Urban Axelsson.

Kort och intensiv tävling

Rallycross körs med specialutrustade bilar på en bana med grus- och asfaltsunderlag.

Banans längd är cirka 1 000 meter. En tävling består av ett eller flera heat med flera bilar i varje.

Den första rallycrosstävlingen, för särskilt inbjudna rallyförare, ägde rum den fjärde februari 1967 på Lydden circuit utanför Dover i Storbritannien.

Den första svenska rallycrosstävlingen kördes den 17 oktober 1971 i Hedemora och vanns av rallystjärnan Per Eklund i en Saab V4.

Idag är Sverige en framstående nation i rallycross med förare som Kenneth Hansen som tagit många EM-guld.

Källa: Wikipedia/ Svensk bilsport

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!