Tierp är tågfolkets knutpunkt
När Mattias äter sin spagetti med köttfärssås har han sällskap vid bordet av frukostätande kolleger. Och det är ju inte så konstigt för klockan är inte mer än nio på morgonen. Men Upptåget går så gott som dygnet runt och medan Mattias kan ha varit i gång ett helt skift så har arbetsdagen precis börjat för Pernilla.
i sommar ska Lars Arvidsson, t v, köra Upptåget och nu är han i Tierp för att få en introduktion av Mikal Sjödin.
Foto: Ann Svalander
Nästa matpaus har han runt halv två, i Gävle, och då får det väl bli fika då i stället. Mattias har jobbat som tågvärd på Upptåget sedan 2008. Och han har inga planer på att byta jobb. Det har han gjort tillräckligt, säger han:
- Jag har varit kock, jag har jobbat som skidlärare och som personlig assistent innan jag började som tågvärd. Först på nattåg över hela landet. Men det här är bättre, bor man i Gävle är det smidigt och jag trivs.
De är nästan 1oo SJ-anställda stationerade i Tierp med kontor på Stationsgatan, fyra minuters rask promenad från perrongerna. Lokalen i Björken är inte stor, den rymmer några kontorsrum, ett orderrum där tågvärdar och förare gör sin redovisning och tar ut sin körorder på datorn, ett rejält kök i kombination med matplatser och sittgrupp, plus ett litet fönsterlöst krypin med säng och massagestol - "sjukrummet".
Men så är de som sagt aldrig här samtidigt allihop, långt ifrån. Lokförare och tågvärdar kommer och går, tre, fyra, fem kanske åt gången som fixar något att äta, läser tidningen eller slötittar en stund på tv:n som står påslagen på fyran i hörnet med de svarta skinnsofforna och fåtöljen som det går att luta ryggstödet på.
En lista skriven med blåpenna på den stora vita tavlan med vykortshälsningar och personalinfo illustrerar förhållandet: för första gången ska Tierpspersonalen få en "gratifikation", utifrån resultatet av en kundundersökning, en belöning kort sagt - man ska göra något kul tillsammans i vår. På tavlan står förslagen på tänkbar aktivitet: Wallmans salonger, pyjamasparty, en dag på Grönan, maskerad?
- Vad det nu än blir så lär vi få göra om det tre fyra gånger, tills alla varit med, konstaterar Ingemar Fält, en av de två platscheferna på Björken.
Han har ansvar för lokförarna och frågor som rör trafiken, Patrick Haglund har hand om ombordpersonal, biljetthantering och ekonomi.
- Däremot har vi inte ansvar för problem med förseningar och inställda tåg, det sköter SJ centralt från Stockholm, säger Ingemar Fält.
39 lokförare har han i sin stab. Två av dem sitter vid ett av borden i uppehållsrummet och går igenom Bethlehemsväxlarna på stallområdet i Gävle: tillverkade av Bethlehems Steel i Pennsylvania, det står på dem, säger Mikal Sjödin.
Han är instruktionsförare och under ett par dagar är det han som ger Lars Arvidsson en konverteringsutbildning, en intro till Reginatågen inför sommarens vikariat.
- Jag har varit lokis sedan 1986 och har linjekännedom från Vännäs till Smygehuk, men nu varvar jag en timanställning i Sundsvall med att dra omkring svenska turister i Japan, Taiwan och Korea höst och vår.
Från Sundsvall ska han lånas ut till Tierp och har man som Lars bara dammat förbi Tobo och Örbyhus med ett X 2000-tåg förut, då krävs det ett par dagars memorering av var man måste börja bromsa för att hinna stanna.
- Typ "den stubben" ... för kör man i 200 knyck så är bromssträckan 1 500 meter.
Patrick Haglund roddar en ombordpersonal på 51, varav en övervägande majoritet är kvinnor, så där 80 procent. På förarsidan ser det annorlunda ut:
- Fast en fjärdedel av våra Upptågsförare är tjejer och det är ändå ganska högt, säger Ingemar Fält.
Kön till tågvärdsjobben är lång, senast hade Patrick Haglund sex tjänster att besätta, han fick 200 sökande. Nu ska tre sommarjobb annonseras ut i vecka 8, han lär inte få svårt att få folk.
För de verkar trivas, med skiften, med cheferna, arbetskamraterna och resenärerna.
Lena har jobbat sedan 2007:
- Jag har pluggat pedagogik och gillar människor och möten. Det här ligger på en lagom nivå. Att vara tågvärd är ett intressant sätt att betrakta människor, det är pendlarna som sover bägge vägarna och det är de som aldrig åkt sträckan förut och är på väg till något roligt och pratar och frågar. Omväxlande och kul.
Säger hon och drar på sig jackan för att försvinna i väg på en "studs" - ett fyratimmarspass Tierp-Upplands Väsby-Uppsala-Upplands Väsby och tillbaka till Tierp igen.
Fotnot: På personalens egen begäran har tågvärdarnas efternamn utelämnats i artikeln.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!