Det var mitt i det lilla samhället strax söder om Tierp som kabeln grävdes av på tisdagsmorgonen. Grävmaskinisten Jesper Gustavsson tar på sig den ena avgrävningen, men hävdar att vid den andra incidenten så stämde inte uppgifterna på kartan med det som verkligen fanns i marken.
Leif Högström är en av de drabbade i Tobo. På onsdagseftermiddagen kunde han inte ringa från den fasta telefonen, och hans partner kunde inte skicka iväg material till sitt förlag via ADSL-uppkopplingen.
Bilverkstaden på orten kunde inte ta betalt, och personer med trygghetslarm kunde inte ringa ut på det fasta nätet.
Jesper Gustavsson tog kontakt med Skanova, som sköter reparationer på det fasta nätet, och fick känslan att kabelbrottet i Tobo inte var prioriterat. Var och en skulle få göra en felanmälan över mobilen.
– Jag frågade hur Agda, 84, utan mobiltelefon skulle göra en felanmälan på det fasta nätet, säger Jesper Gustavsson.
Först vid lunchtid på torsdagen kom besked från Telias pressjour att kabelbrotten är åtgärdade och att både den fasta telefonin och ADSL-uppkopplingen åter ska fungera i Tobo.