Tågvärdar får lära sig bemöta hot

Nu går Upptågets cirka 70 tågvärdar en utbildning i hot och våld med fokus på konflikthantering. Målet är att bli bättre på att undvika att möten med resenärer utvecklas till hotfulla situationer.

I skolbänken. Carola Hedman (längst bak) lär ut om hot och våld och hur konfliktsituationer kan undvikas. Bredvid henne sitter kollegorna Lina Andersson, David Sköld och närmast Marina Persson.

I skolbänken. Carola Hedman (längst bak) lär ut om hot och våld och hur konfliktsituationer kan undvikas. Bredvid henne sitter kollegorna Lina Andersson, David Sköld och närmast Marina Persson.

Foto: Erik Leijohufvud

Tierp2016-11-13 09:05

Lägenheten ett par stenkast från stationen i Tierp, som DSB Uppland hyr för att personal med udda arbetstider ska ha kunna använda för att sova över i, har gjorts om till en utbildningslokal. I vardagsrummet matar instruktören Carola Hedman fram bilder i en power point-presentation.

Vi är på avsnittet kroppsspråk.

– En otydlighet hos sändaren blir en dubbel otydlighet hos mottagaren, säger Carola Hedman.

Vad ska man göra då för att undvika att hamna i en konfliktsituation? Ett tiotal punkter radas upp. Här står bland annat om humor, att man kan skämta om sig själv. Vikten av att vara artig och vänlig. Att be om ursäkt om man brusat upp. Liera sig med ledaren av en grupp. Ta hjälp av passagerare. Och på sista raden: bryt mönstret och överraska.

– Och bilen går bra?

Lite skämtsamt föreslår DSB Sveriges säkerhetschef Göran Svensson den frasen om man nått vägs ände.

Mycket handlar om att i hotfulla lägen försöka att behålla lugnet så att man har "tillgång till hjärna och ordförråd". Att ingen ska tappa ansiktet är också ett mål.

– Men blir det hotfullt, bara backa. Ni får inte utsätta er för risker, säger Göran Svensson.

Med på kursen den här dagen är tågvärdarna Lina Andersson, David Sköld och Marina Persson. De gör alla tummen upp för att fylla på kunskapsförrådet, och värdesätter möjligheten att bolla funderingar med varandra och ta upp egna erfarenheter.

– Det jobbigaste är när passagerare inte vill betala, säger Lina Andersson.

Då går det inte bara att gå i väg och säga "jag återkommer", och sen strunta i att göra det.

Lina Andersson efterlyser ett större civilkurage bland resenärerna. I stället för att springa till tågvärden om allt ifrån att någon snackar skit, eller har skorna på sätet mitt emot, ser hon gärna att passagerare själva – om situationen inte är hotfull – säger till om någon talar för högt i telefonen, eller inte tar tillräcklig hänsyn.

Alla tre tycker att företaget har en bra beredskap för ta hand om personal som möter obehag i jobbet .

– Det finns kamratstöd, en platschef som vi kan ringa dygnet runt och instruktörer som stöttar, säger David Sköld.

Trots att de varje gång de kliver på tåget riskerar att bli utsatta, så älskar de sitt jobb.

– Man träffar så mycket folk, säger Marina Persson och lyser upp.

– Folk har velat bjuda hem mig på middag, det är så många olika historier som man får höra. Och så träffade jag min nuvarande sambo på tåget. Jag har mycket att tacka Upptåget för, säger David Sköld.

Trevlighetsfakta Så gör du en tågvärd glad

• Visa intresse för tågvärdens jobb. Se lite engagerad ut och ta gärna ögonkontakt.

• Kom inte i sista minuten till tåget.

• Ha biljetten till hands i god tid innan tågvärden kontrollerar den.

• Sucka inte.

• Undvik kommentaren ”måste jag visa biljetten i dag igen”.

• Ta med dig ditt skräp!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!