Tågpendlarna mellan Tierp och Uppsla blir fler

Pendelresenärerna mellan Tierp och Uppsala har ingen anledning att oroa sig för att trafiken skulle försämras när biljettavtalet med SJ går ut sista juli. Det konstaterar Upplands lokaltrafiks vd Klas Wåhlberg.— Samarbetet blir snarare bättre än sämre.

Tierp2006-01-17 00:00
Det är redan nu klart att SJ lägger in fortsatta tågstopp för de sex fjärrtåg som trafikerar sträckan i dag.
Hur ett nytt biljettsamarbete kan se ut är däremot inte officiellt ännu.
— Vi ska ju få med Knivsta, och sannolikt också Gävle, i avtalet när Upptågstrafiken förlängs och får fler stopp.
Just nu arbetar Banverket med att pussla ihop tågtiderna och först i mitten på mars kommer den nya tabellen. Den ska inte skilja sig alltför mycket från dagens tabell, även om det kan bli smärre ändringar.
— I Upplands Väsby måste trafiken till exempel jämkas ihop med SJ:s pendeltåg. Men det viktiga är att det blir "rätt" tåg, ur pendlarens synvinkel, som stannar i Tierp. Det vill säga morgon- och eftermiddagståg. Där har Pendlarföreningen varit med och påverkat, och så ser också beställningen hos Banverket ut.

Närmast ska nu tågseten anpassas till en utökad trafik. När Upptåget förlängs söderut till Upplands Väsby blir det ett stopp vid Arlanda.
— Därför måste vi se till att resenärerna får plats med flygbagage. Det blir också fler vagnar på vissa tider. I dag är två vagnar vår maxkapacitet mellan Tierp och Uppsala. I framtiden kommer vi att ha fyra vagnar på vissa avgångar, säger Klas Wåhlberg.
Prognoserna pekar mot att drygt tio procent av dem som i dag pendlar till Stockholm med bil kommer att välja tåget.
— Och med den utveckling vi har redan nu kan pendlarna tvingas stå från Vattholma till Uppsala. Det är ingenting man kommer att vilja acceptera ända i från Skutskär.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!