Störande vägräfflor utreds
Vägverket tar till sig av kritiken mot bullret från vägräfflorna i kanten på nya E 4 genom Norduppland. Verket förbereder en utredning som ska ge svar på om bullret är mer störande än övrigt trafikbuller och om räfflingen behöver ändras.
Foto: Anders Badner
- Grunden är klagomål på den här sträckan. Räfflorna uppfyller riktvärdena på trafikbuller, men det är en speciell typ av ljud.
- Vi har ett behov av att fördjupa kunskapen. Det här kan vi inte betrakta som ett vanligt trafikbuller. Det är mer störande, men hur mycket mer, säger Kjell Strömmer.
Han betonar att räfflorna är till för att öka trafiksäkerheten, men att man måste göra en avvägning mellan god trafiksäkerhet och nivån på trafikbullret.
Utredningen ska påbörjas under 2009. Det finns ingen färdig projekt- eller tidsplan. Att jobba snabbt ska balanseras mot att få ett bra utredningsresultat.
- Tanken är att råden ska hålla och komma till nytta på alla platser.
Utredningen om bullret från räfflorna ska göras förutsättningslöst. Beroende på resultatet kan flera åtgärder bli aktuella. Kjell Strömmer nämner alternativ som att ta bort räfflor helt, ha längre skyddsavstånd till bebyggelse, ändra utformningen så att de hörs mycket i en bilkupé men inte så mycket utåt. Kanske kan de placeras längre ut i vägkanten, där bilarna inte kör så ofta, men ändå med bibehållen säkerhetsfunktion.
När det gäller pågående arbete med fräsning av mitträfflor säger Kjell Strömmer:
- Vi kommer att öka säkerhetsavståndet till bostäder, så att det inte blir lika mycket buller och för att inte fortsätta på samma sätt.
Tillfälligt utökas därför säkerhetsavståndet till bebyggelse på 90-väg från 100 till 150 meter vid mittfräsning av räfflor.
Det var med start för några år sedan som Vägverket började göra räfflor i mitten på totalt cirka 150 mil väg genom landet. Räfflorna ska öka trafiksäkerheten, genom att varna sömniga eller ouppmärksamma bilister. Kanträfflor på motorväg minskar antalet singelolyckor. Så sade i alla fall erfarenheter från Nordamerika som var förebild för projektet.
Ganska snart efter att nya E 4 genom Uppland öppnades för trafik kom kritik från närboende mot ökat trafikbuller på grund av vägens kanträfflor. Klagomålen hamnade bland annat hos Tierps kommun, vars miljöinspektör Ulf Blomquist gav de klagande stöd. Även om bullret från räfflorna håller sig inom angivna riktvärden för trafikbuller, anser han att riktvärdena är för höga och har bett Vägverket om en översyn. Han har uppmärksammat räfflornas effekter inte bara på närboende, utan även på alla som går längs eller cyklar på vägen och som drabbas av bullret på mycket nära håll.
Ungefär 15-20 procent av alla olyckor och skadade på motorväg skulle kunna påverkas positivt av vägräfflor. Det visade ett försök med räfflor på nio mil motorväg i Jönköping enligt en rapport från Statens väg-och transportforskningsinstitut, VTI, 2002. Enligt en VTI-studie 2005 ger mitträfflor bland annat mer uppmärksamma och tryggare förare samt sänkt fart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!