– Vi har gemensamt fört fram våra, som vi anser, väldigt starka argument för att behålla det antal tågstopp som finns i den nuvarande tidtabellen, och åtminstone inte minska dem så drastiskt att det i praktiken blir omöjligt att dagpendla mellan Tierp och Stockholm, men det ser mörkt ut, sa Börje Wennberg till UNT på torsdagen.
Men han vill inte ge upp hoppet helt.
– På måndag har vi ytterligare ett möte med SJ och Trafikverket i Uppsala, en uppföljning av det möte som vi hade vid Regionförbundet för några veckor sedan. Då verkade det som om det skulle gå att påverka tabelläggningen, men senare informationer har varit mindre hoppingivande.
Anders Hedberg, en av de drivande i nätverket Pendlarföreningen Tierp, PFT, har inte heller mycket hopp om förändringar till det bättre. Han kommer troligen att skaffa lägenhet i Stockholm där han har sitt företag och veckopendla till Tierp om det blir omöjligt att dagpendla.
– Det är inte bara jag och min familj som påverkas så drastiskt. Jag vet att anställda och chefer på Atlas Copco är väldigt oroliga för hur det kommer att bli. I förlängningen av det här kan man undra hur inte bara Atlas Copco utan också andra företag ser på Tierp som etableringsort om det inte går att tågpendla hit från Stockholm, sa Anders Hedberg.
Börje Wennberg ser också en annan aspekt:
– SJ agerar på uppdrag av sin ägare staten genom kommunikationsdepartementet. Men i landstinget har vi satt som mål att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafik. När SJ ska uppfylla sina mål leder det till att våra mål direkt motverkas, och det känns verkligen inte bra, sa Börje Wennberg.