Städslarv i Tierps kommun

Tierps kommuns tålamod med städföretaget Upplands Städ & Styling har prövats ordentligt. Under ett års tid har klagomålen strömmat in, och nu skruvar kommunen åt tumskruvarna.

Ulf Sandell, upphandlingsansvarig i Tierps kommun.

Ulf Sandell, upphandlingsansvarig i Tierps kommun.

Foto: Erik Leijonhufvud

Tierp2016-11-07 09:00

Det var förra året som Tierps kommun upphandlade städtjänsten som innebär att flera hundra Tierpsbor, som beviljats hemtjänst, kan få städningen utförd av Upplands Städ & Styling. Så var det tänkt i alla fall. Sedan avtalet började gälla i oktober förra året har kommunen fått in i snitt två klagomål i veckan. Vid minst 100 tillfällen har det alltså inte städats som det enligt avtalet ska städas. Mer än var fjärde dag har det skrivits skriftliga klagomål. där flera handlar om att personal inte dykt upp. Överhuvudtaget.

– Vi har under den här tiden bevakat alla klagomål genom regelbundna uppföljningsmöten gemensamt med företaget och tillsammans med enhetschefer på området. Vid dessa tillfällen har handlingsplaner upprättats utifrån de klagomål som kommit in, detta för att tydliggöra de brister som funnits och vilka åtgärder som ska genomföras för förbättring, säger Helena Carlsson, verksamhetsansvarig inom vård och omsorg.

Hon säger att det periodvis blivit bättre, men att företaget därefter fallit tillbaka i gamla synder med hafsig städning, ostädade toaletter och bristfälligt bemötande.

– Det här är inte acceptabelt, säger Helena Carlsson.

Ulf Sandell, upphandlingsansvarig på Tierps kommun, säger till UNT att kommunen tagit referenser på företaget, kollat ekonomisk ställning, att skatter och sociala avgifter varit betalda. Ingenting av det som kom fram vid granskingen talade för att företaget inte skulle klara av att leverera tjänsten enligt avtalet.

– Det finns en tydlig kravspecifikation vad som ska göras, säger Ulf Sandell.

– Vi tycker att det är oerhört tråkigt att företaget inte uppfyller de krav som vi har ställt, säger Helena Carlsson.

Kommunen har vid ett flertal tillfällen påtalat bristerna, senast vid ett möte 5 september. En ny träff är planerad till nästa vecka.

Ulf Sandell vill inte kommentera om det kan bli aktuellt att häva avtalet med städfirman.

– Men vi kommer att sätta press, säger han.

Vad det innebär vill han inte gå närmare in på.

Maud Englund är ansvarig på Upplands städ & Styling. UNT har vid flera tillfällen försökt att få kontakt med henne för att ställa frågor kring städproblemen, och hur det kommer sig att de pågått under i stort sett hela avtalstiden. På e-post fick vi det här svaret på en fråga: vad Upplands Städ och Styling ska göra för att putsa upp sitt rykte i Tierp.

"Upplands Städ & Styling arbetar ständigt med att utveckla och förbättra serviceutbudet samt se över samtliga rutiner och processer i företaget för att uppfylla de krav som våra kunder ställer. Med vår handlingsplan och de åtgärder som satts in kommer vår leverans uppfylla Tierps kommuns samtliga krav", skriver Maud Englund.

Fakta Kraven på städföretaget

UNT har gått igenom avtalet mellan Tierps kommun och Uppsala Städ & Styling. Här står att företaget ska leverera städtjänster som "håller en god kvalitet". Företaget ska se till att personalen har den utbildning som krävs för att genomföra uppdraget. Kommunen ska å sin sida betala för "levererade och godkända tjänster". Enligt avtalet betalar kommunen 285 kronor per insats i Tierps köping och 335 kronor utanför Tierps tätort. I priset ingår städtid, restid transportkostnader och administration.

Avtalet kan sägas upp "om den andra parten i väsentligt hänseende brutit mot vad som överenskommits".

Källa: Tierps kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!