– Vi brottas med låga resultat i skolan och vill vända trenden genom en övergripande, bred språksatsning som vi riktar mot alla elever, säger Helena Car, utvecklingsledare för kommunens skolor.
– Forskningen pekar på att just språket är en viktig faktor när det gäller förståelsen i alla ämnen. Är man en god läsare med ett stort ordförråd uppnår man i regel ett bättre resultat, säger hon.
Språksatsningen har fem tydliga inriktningar som ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en förtrogenhet med språket. Bland annat ska de ges möjlighet att utveckla sin förmåga och sitt intresse för läsande och skrivande och prata och skriva i riktiga kommunikationssituationer.
– Det är viktigt att skapa förutsättningar för att utveckla språket i alla ämnen. Undervisar du i kemi, är det de ämnesspecifika ord och uttryck som är knutna just till kemin som är viktiga, säger Helena Car och fortsätter:
– Den viktigaste satsningen handlar om lärarnas förhållningssätt och språkfokus, till exempel genom att läsa högt i klassrummet oftare eller att hitta olika verktyg för att eleven ska utöka sitt ordförråd. Jag vet till exempel en lärare som pratade om liberalism och konservatism och tog med sig en konservburk och ett paket liberoblöjor, för att eleverna skulle minnas orden.
Under måndagen var Borgenkyrkan i Tierp fylld med arbetslagledare från kommunens grund- och gymnasieskolor som pratade språkutveckling och funderade kring hur man bäst kan mäta och utvärdera resultat.
– Det är nyttigt att träffas och byta erfarenheter med varandra, säger Britt-Mari Kjetselberg, lärare på Örbyhus skola och får medhåll från kollegan Anna Medeen från Aspenskolan, där man redan genomfört en friluftsdag i språkets tecken.
– Det var jättelyckat att jobba med orden och språket utomhus. Men det viktigaste är att ha fokus på språket hela tiden i undervisningen och det behöver man bli påmind om.
Kommunens pedagogiska verksamheter har ett nytt gemensamt språkutvecklingsprogram att utgå i från. Sedan är det upp till varje rektorsområde att ta fram handlingsplaner för hur det ska se ut i praktiken.
– Vi hoppas att det här ska leda till att alla elever når målen. Den här satsningen har mottagits väldigt positivt av pedagogerna. Det finns en entusiasm och en vilja på förskolorna och skolorna i Tierp, säger Helena Car.