Från mitten av området kan jag snabbt lyssna mig till en, två, tre... sju olika buskspel samtidigt. Bortsett från scenframträdanden av Sonia Sahlström, dotter till Eric Sahlström som stämman är döpt efter, verkar de spontana musikkonstellationerna runtom på området locka både jammande spelmän och nyfikna åhörare. Till höger om mig, precis intill dansbanan, noterar jag tre män ihärdigt spelandes på sina nyckelharpor. Jag väntar ut dem och avbryter deras samtal innan de börjar spela nästa låt.
– Vi har inte spelat ihop sedan jag var 14 år – det är trettio år sedan. Och nu tar vi fram låtar vi spelade då och det låter som det gjorde då, säger Anders Mattsson som spontant började spela med Sture Hagmark och Håkan Wallin efter att de sprungit på varandra här av en slump.
Det blir mycket buskspel och spontana konstellationer på en spelmansstämma och kanske att både det fina vädret och den glada musiken bidrar till en fantastisk stämning. Framför stora scenen har närmare två hundra personer bänkat sig på sittunderlag och med en kaffetermos i ena handen. Det är många fötter som klampar takten när Sonia Sahlström, har tagit plats på scen för allspelet. Men alla nöjer sig inte med det. Förutom alla de tjugotalet spelmännen på scenen bakom henne, står ett trettiotal personer lite vid sidan av scenen och stämmer in med både dragspel, fiol, nyckelharpa.
Sonia Sahlström verkar mycket uppskattad, kanske är det hennes positiva utstrålning ihop med talang som lockar. I juni vann hon trots allt det finaste spelmanspris man kan få i Sverige: Zorns spelmansmärke i guld.
– Jag känner mig verkligen hedrad. Det är ju en bekräftelse på att någon tycker att man är bra, säger hon.
Vid första anblick kan medelåldern tyckas vara relativt hög men så plötsligt kikar en ung man fram från ett träd där han står med sin fiol i handen. Niklas Svanberg, 18 år har spelat i tolv år och det här är inte hans första spelmansstämma precis. Här har han hängt många gånger förr.
– Jag är här för att spela i buskarna. Man har roligt tillsammans, inte bara i själva spelandet, säger han.
Han tycker att det är synd att inte fler unga är med men Sonia Sahlström som även är musiklärare i Uppsala upplever ändå att det blir allt vanligare att yngre intresserar sig för folkmusik.
– Men det gäller att få dem att hitta ut till stämmorna också. När man väl har börjat brukar man upptäcka hur trevligt det är, säger hon.