När vi träffas i Tolfta kyrka och sätter oss på kyrkbänken framför altarskåpet förklarar Karl-Erik Berglin att altarskåpet är allt det som finns ovanför altaret: Målningar, skulpturer och andra föremål.
– Altarskåpet har mer än en vacker bild. Vid ett tillfälle när jag närmade mig ett altarskåp var Jesu blick så talande, den var så verklig, det var märkligt, när jag sedan såg mig runt i kyrkan kände jag liksom hur blicken följde mig. Bilder kan verkligen tala och ge ett starkt intryck, säger Karl-Erik Berglin som aldrig går in i en kyrka för att enbart se ett altarskåp.
– Nej, helheten, kyrkorummet och allt det övriga som finns i kyrkan, är lika viktigt. Altarskåpet som har en berättande historia ger mig mycket, det har något att säga, men jag kan också samla tankarna och hämta kraft, säger han.
Fredagen den 27 november ska Karl-Erik Berglin berätta om altarskåpen i Örbyhus kontrakts kyrkor i Nathanaelgården i Tierp mellan klockan 10 och 12. De kyrkor som finns i kontraktet är Hållnäs, Lövstabruk, Tegelsmora, Tierps sockenkyrka, Tolfta, Söderfors, Vendels, Österlövsta, Västland, Karlholms, Älvkarleby, Skutskärs och Marma kyrka samt Nathanelskyrkan.
Fjorton kyrkors altarskåp som han specialiserat sig på.
Karl-Erik Berglin har har ett nära förhållande till altarskåp, inte minst därför att han har predikorätten för lekmän, venian.
– När jag predikar kan jag använda mig av bilderna så väl på en altartavla som kyrkmålningarna på väggar och tak. Vissa bilder är gjutna i en predikan, ja, bilderna var tänkta att användas i undersviningen, de kan göra en predikan mer levande, tycker Karl-Erik Berglin.
Västlands kyrka saknar altarskåp. Altartavlan såldes till Tolfta kyrka men finns nu på Statens historiska museum i Stockholm. Västlands kyrka har som enda prydnad ett äldre triumfkrucifix.
Altaruppsatsen i Tegelsmora kyrka är ett typiskt barockarbete, resligt och dominerande.
Altarskåpet i Nathanaelskyrkan är det enda av kyrkorna i Örbyhus konrakt som skildrar Gud.
Nu är vi Tolfta kyrka, en gång byggd som Strömsbergs brukskyrka. Men vad har altarskåpet här att säga oss?
Altarskåpet är en så kallad triptyk, tredelad målning, skänkt av skogsförvaltare Gösta Frieberg men utförd år 1947 av hans son konstnären Ryno Frieberg. Ryno Frieberg, i dag över 90 år, bodde själv i
Strömsberg som tonåring.
Att komma in i Tolfta kyrka är som att öppna ett smyckeskrin. Hela kyrkan är prydd med kyrkmålningar och framme vid altaret framträder Ryno Friebergs altartavla så vackert.
Altartavlan är förgylld så att en reliefverkan uppstår. Tavlans mittparti föreställer den kristna måltiden i Emmaus. Sidopartierna visar Kristus vid tolv års ålder i templet och Kristi möte med äktenskapsbryterskan.
Altarskåpet hopfällt visar Kristus på korset och Kristi himmelsfärd.
– Altarskåpen i Örbyhus kontrakts kyrkor har mycket att göra med bruksägaren Charles De Geer, (1720-1778). Han skänkte många altarskåp till vallonbrukskyrkorna. Många altarskåp är fina barockarbeten och drar till sig ett internationellt intresse. Hit till Tolfta kyrka är det vanligt med utländska besökare, säger Karl-Erik Berglin och börjar berätta om kyrkmålningarna på väggar och tak i den sköna miljön i Tolfta kyrka.
Om änglar och helgon, om två änglar som har nyckelharpor!
– Vi är den enda kyrkan som har bilder med två nyckelharpor. Älvkarleby har en bild med nyckelharpa och Häverö kyrka en, men det är en annan historia.
christer.bergstrom@unt.se