Bland annat kommer driftledningen att skötas från Nässjö istället för Stockholm.
Det är SJ som tidigare drivit Upptågstrafiken åt Upplands Lokaltrafik (UL). Men när den senaste upphandlingen genomfördes valde SJ att inte lägga något anbud. Istället var det danska tågbolaget DSB som gick segrande ur striden och genom dotterbolaget DSB Uppland AB ska sköta trafiken de kommande tio åren.
Övergången sker 12 juni men frågan är hur passagerarna kommer att se att det är ett nytt företag som tagit över.
– Vi tror att det enda man kommer att märka är att personalen har annan uniform och att designen på tågen förändras. Vi arbetar tillsammans för att det ska bli så omärkbart som det bara går, säger Sture Jonsson informationschef på UL.
Lena Eriksson, affärsområdeschef på DSB Uppland håller med om att passagerarna knappast kommer att märka någon större skillnad.
– Inte i början. Min förhoppning är att det ska gå så friktionsfritt som möjligt. Vi vill bibehålla och upprätthålla kvalitén för resenärerna men sedan ligger det i avtalet att vi ska försöka öka resandet och bli ännu mer attraktiva framöver. Exakt hur kan jag inte ge svar på ännu, säger hon.
Att driftcentret nu kommer att ligga i Nässjö ser hon inte som någon nackdel, tvärtom. SJ har skött trafikledningen från Stockholm.
– Det blir en mindre driftledning än vad det är i dag, mer småskaligt. Vi ser det som ett plus och tror att det kommer att kännas som om det är närmare verksamheten även om det rent geografiskt ligger en bit bort.
För personalen blir det nu två stationeringsorter, en i Tierp och en i Gävle. En av anledningarna är att Bombardier som ska sköta underhållet har en verkstad i Gävle.
– Sedan har det också funnits ett önskemål från den personal som bor åt det hållet.
Lokalen i Björken i Tierp kommer DSB att överta från SJ. Ungefär två tredjedelar av alla tågvärdar och lokförare kommer att utgå härifrån medan en tredjedel utgår från den nya depån i Gävle.
Enligt Lena Eriksson har en mycket stor del av personalen på ca 90 personer valt att följa med från SJ till DSB. Ett mindre antal lokförare har nyanställts. Lena Eriksson själv, som tidigare arbetat med tunnelbanetrafiken i Stockholm, kommer också att sitta med sin stab på fyra personer i Tierp.
– Jag bor i nordvästra Stockholm och räknar med att kunna åka med Upptåget till jobbet.
Hon ser med förväntan fram emot övergången.
– Jag tror att det här blir jättebra. Personalen har tagit emot oss så positivt och är så engagerade.