Skottat en kvart efter telefonsamtal

Många Tierpsbor tänker inte på att man kan vända sig till kommunens medborgar-service med synpunkter på hur kommunen ska bli bättre.

Besök på medborgarservice i Tierp.

Besök på medborgarservice i Tierp.

Foto: Linda Enarsson

Tierp2011-03-12 11:00

När Sanna Keagan ringde och påtalade fel fick hon problemet åtgärdat inom en kvart.
– Jag klev av bussen med barnvagn. Då var inte snön röjd från trottoaren, så när en lastbil plötsligt kom fick jag slänga barnvagnen in i en snövall. Ändå snuddade lastbilen vid barnvagnen, berättar Sanna Keagan.

När första chocken lagt sig ringde hon till medborgarservice.
– Jag var upprörd och säkert otrevlig, men fick ett fantastiskt bemötande. Det tog inte ens en kvart innan trottoaren var renskottad, säger hon och ler mot personalen.
Lena Wänkkö som är kundansvarig på kommunens medborgarservice menar att klagomål absolut inte är av ondo för kommunen.
– Tvärtom, de gör att vi kan bli bättre. Vi brukar säga att man ska tacka alla som ringer och klagar, säger hon.

Däremot är det relativt få som utnyttjar möjligheten att komma med ris eller ros till kommunen. Sedan årsskiftet har 30 ärenden registrerats.
– Men sedan är det förstås flera ärenden som åtgärdas med en gång innan de hunnit bli registrerade, säger Lena Wänkkö. Men vi får faktiskt ofta informera om att den här möjligheten till att lämna synpunkter finns.
Av de ärenden som registrerats sedan januari rör föga förvånande en tredjedel just snöröjningen, men även väntrummet till Tierps station och kommunens gatubelysning har varit föremål för sura miner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!