Elevuppdraget med att utforma Tierps nya kråksymbol är en del i ett långsiktigt arbete som bland annat ska ge köpingen ett kråkstråk och nya utsmyckningar och som ska få både fåglarna och orten att lyfta.
För klass 2A på Centralskolan är kråkor i skolarbetet inget nytt. De jobbade redan i ettan med språkprojektet Kråkis, för att stimulera elevernas förmåga att skriva. Sedan Kråkis efter lång väntan kläcktes ur ett stort papier maché-ägg i klassrummet har fågeln varit med i projektet och skrivit brev till eleverna som de fått besvara. Sedan försvann fågeln.
– Men Kråkis återkom förra veckan tillsammans med ett nytt meddelande, berättar klassläraren Lotta Jansson.
Budskapet var utformat som ett uppdrag att hjälpa Kråkis locka tillbaka släktingar och kompisar och alla i klassen har med iver och fantasi ritat hur de tänker sig att pippin ser ut när den flyger.
Bakom kråkidén står kommunarkitekt Lisa Björk, som i samband med att delar av köpingens centrala delar ska förändras har låtit sina talanger som landskapsarkitekt blomma ut.
– Jag tänker mig ett kråkstråk, förklarade hon vid onsdagens klassbesök när hon samtidigt tog emot en tjock bunt kråkteckningar.
Hennes utgångspunkt är flera aktuella förändringsarbeten, där kråkan ska återkomma som gemensam nämnare. Den första platsen är vid rivningstomten intill Söderlunds rör, som ska bli ny pendlarparkering. Den ska förbindas till parkeringen vid Möbeln med en gångväg – kråkstråket – mellan rörfirman och järnvägen. Kråkstråket ska kantas av ett antal metallskärmar, i vilka fågelsiluetter med elevteckningarna som modell skärs ut. De utskurna kråkorna ska grupperas i luftig flykt på det röda träplanket längs stråket. Både kråkskärmarna och de fria kråkorna kan senare komma att dyka upp i andra miljöer i köpingen. Närmast på tur exempelvis Möbelns parkering som också ska snyggas upp med bättre cykelställ med mera.
– Vi kommer att välja ut kanske sju eller i alla fall ett udda antal kråkor, berättade hon vidare för klassen och beskrev hur kråkteckningarna ska läsas in i dator och förberedas för konturskärning av metallskärmarna.
– Tänk er det som blir kvar när man gör pepparkakor.
En elevfråga om de fria pepparkakskråkornas flykt på träplanket kunde hon också besvara med att de inte alls ska flyga i rät linje, utan grupperas så att det ser naturligt ut. Och klassen förbereder kråkfest med kråktårta, när arbetet fullbordats.