Det var på Aspenskolan i Tierp som sonen skulle ta bussen hem från skolan klockan 14:26 på måndagen. Tio minuter senare hade bussen inte kommit, så han ringde till pappa Magnus.
– Jag ringde till UL som då berättade att linjen var inställd, men att de kunde skicka en taxi eftersom det gällde en skolbuss, berättar Magnus.
Trots att familjen bor bara fem kilometer från skolan så är gång eller cykel inget alternativ, eftersom den enda vägen som leder dit är en 80-väg. Magnus själv befann sig på jobbet och kunde inte åka och hämta.
– Jag kände mig hopplös eftersom UL hela tiden sa att taxin var på väg. Men jag pratade med dem nio gånger under loppet av två timmar, och ingen taxi dök upp förrän då.
Pappan menar att sonen var jätteorolig och tyckte att det var jobbigt att behöva vänta så länge på skjuts.
– Det är ju jättetråkigt att det var första gången som han skulle åka hem själv, och så gick det så här.
Magnus menar att sonen även känner oro för att det ska hända igen.
– I värsta fall får jag åka tidigare från jobbet för att hämta honom. Det ska inte behövas, men man kan inte låta en tioåring stå och vänta helt själv i så många timmar.
Keolis är företaget som transporterar sträckan som ställdes in.
– Att bussen ställdes in är en del av den problematik vi har haft med brist på förare, säger Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis.
Hon säger att bristen på förare gjort att de behövt prioritera vilka sträckor de ställer in.
– Så långt det går prioriterar vi skolbusslinjerna, vi ser det såklart som beklagligt att ställa in en skolbuss, säger hon.
Ann-Sofie Myrén säger att problemen med de inställda bussarna ska vara lösta under nästa vecka.
UL har ansvar för att ordna med ersättningstaxi när bussar ställs in. Maria Hasselgren, presschef på UL, kan inte svara på varför det tog så lång tid för taxin att komma.
– Vi kan självklart beklaga att det drabbade barnen. Sedan har även skolan ett visst ansvar att se till så att barnen kommer med skolskjutsen. Ett barn ska ju inte behöva stå så länge och vänta, säger hon.