Skolbibbla utan personal vanlig

I Tierps kommun har 82 procent av skolorna ett bemannat skolbibliotek. Men på många håll både i länet och i riket saknas helt bemannade skolbibliotek.

Ann-Kristin Elenäs på Örbyhus bibliotek servar femteklassarna Oscar Eriksson, Emil Vendin, Jerry Sundström, Mateo Anundsson, Alva Pettersson,  Simon Eriksson och My Larsson.

Ann-Kristin Elenäs på Örbyhus bibliotek servar femteklassarna Oscar Eriksson, Emil Vendin, Jerry Sundström, Mateo Anundsson, Alva Pettersson, Simon Eriksson och My Larsson.

Foto: Ann Svalander

Tierp2009-09-15 08:01
En färsk undersökning från Svensk Biblioteksförening visar att runt hälften av landets grundskolor har ett skolbibliotek som är öppet och bemannat.

Men Kalle Güettler, bibliotekspedagog vid Hallsta skola i Hallstavik och tidigare ordförande i Nationella skolbiblioteksgruppen befarar att det i själva verket ser ännu sämre ut.
- Många rektorer vet inte vad ett skolbibliotek är, de tror att det räcker med ett rum eller en skrubb där man ställt in en massa böcker som ingen har ansvaret för. Min bedömning är att det definitivt inte har skett någon förbättring på senare tid, förmodligen en försämring. Så många kommuner väljer att spara på skolbiblioteken.

Men ett framsteg har faktiskt skett. I förslaget till ny skollag står det att eleverna ska ha tillgång till ett skolbibliotek.
- Vi vet ännu inte hur skrivningen kommer att se ut, men med tanke på att det tidigare inte nämndes alls i skollagen så kan det få stor betydelse.
I den sammanställning som Svensk Biblioteksförening gjort var definitionen av ett bemannat skolbibliotek att det håller öppet för eleverna minst en timme per vecka.

I Uppsala län var de lokala skillnaderna stora. I Tierps kommun svarade 82 procent av skolorna att de har ett bemannat bibliotek. I Heby kommun var det 11 procent (något som sägs bero på en organisation med mobila bibliotekarier som åker ut till skolorna) och i Knivsta 29.
- Det här har alltid varit ett prioriterat område hos oss. Det är klart att det är jätteviktigt att stimulera till läsning och läsupplevelser, säger utvecklingsledare Lars Broberg i Tierp.
På flera skolor i kommunen finns integrerade folk- och skolbibliotek i skolans lokaler. Så ser det till exempel ut i Ol Andersskolan i Skärplinge och Örbyhus skola i Örbyhus.

Ann-Kristin Elenäs, biblioteksassistent i Örbyhus, tror att det är viktigt att barnen har böcker i sin närhet.
- Att börja läsa en bok är en väldigt hög tröskel för många att ta sig över. Om det är lätt att hitta till biblioteket och det är tillgängligt för många blir det lättare.
Personalen i Örbyhus jobbar mycket med vägledning och försöker luska ut vad barnen är intresserade av.
- Det ska vara rätt historia till rätt person. När man får någon som tidigare inte läst att försjunka i böcker är det hemskt roligt. Då har det barnet gjort en fantastisk resa, inte bara fått tillgång till historierna men också övat upp en förmåga som den kommer att ha nytta av resten av livet.

Örbyhus skola tävlar nu med femton andra skolbibliotek om titeln Årets skolbibliotek. Bakom nomineringen står skolledningen och vinnaren utses av Nationella skolbiblioteksgruppen 26 oktober i år.
Men på sistone har det blivit något kärvare för skolbiblioteken även i Tierps kommun. Aspenskolan saknar skolbibliotekarie sedan en person slutat. På Örbyhus skola är Ann-Kristin Elenäs numera ensam på fredagar då skolbibliotekarie Linda Laajala i stället arbetar vid Tierps bibliotek.
- Det är synd. Man behöver vara två, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!