Skärpta rutiner efter tragiskt dödsfall
Fallet i Söderfors med den äldre man som avled efter att tillkallad ambulans först kört fel och sedan omdirigerats men inte hittat mannen har nu lett till skärpta rutiner i kommunikationen mellan SOS Alarm, ambulans och polis.
- Vi vill inte frånsäga oss ansvar i det här fallet, och vi gjorde en lex Maria-anmälan för att få utrett hur rutinerna skulle kunna ändras för att, så långt det går, förhindra att något sådant här inträffar igen, säger ambulanssjukvårdens verksamhetschef Per Andersson.
- Det var flera faktorer som ledde fram till den här tragiska händelsen. Nu har vi gjort en ordentlig analys av händelsekedjan och skärpt rutinerna kring ansvarsfördelningen.
Hittar ambulanspersonalen inte någon på den adress som uppgivits vid larmet ska man i första hand kontrollera adressuppgifterna med SOS Alarm, som i sin tur ska kontrollera med den som ringt 112 att man befinner sig på rätt plats. När adressen bekräftats letar man en gång till, kan man fortfarande inte lokalisera någon person ska ärendet överföras till polisen.
- Då måste det hanteras som ett eftersök, som när en skadad avvikit från en olycksplats till exempel, säger Per Andersson.
Socialstyrelsen har nu fått en skriftlig redogörelse för de åtgärder ambulanssjukvården kommit överens med SOS Alarm om.
- Mycket längre än så här kommer vi inte, med mindre än att det blir lag på att den som ringer in ett larm stannar kvar på platsen tills vi nått fram. Först då kan vi till 100 procent garantera att ambulansen dirigeras rätt, menar Per Andersson.
Uppsalapolisen, som först tog emot larmet, åkte aldrig ut till Söderfors. Det beslutet har man själv i efterhand ifrågasatt och därför lämnat till åklagare för bedömning, men åklagaren har inte funnit anledning att inleda någon förundersökning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!