Sisa ordet inte sagt om flygbränsletransporterna
Sista ordet är inte sagt om flygbränslet till Arlanda. Det finns beslut fattade att låta bränslet gå med båt till Gävle för att sedan fraktas med tåg till Brista söder om Märsta. Det betyder transporter över både Tierps och Uppsalas vattentäkter.
I november nästa år är det meningen att tågen skall börja rulla över de uppländska vattentäkterna. Men Louddens Flygbränsleledning har i och med beslutet inte givit upp hoppet om en direktledning Loudden-Arlanda. Man har nu fått förlängd "färdigställandetid" för direktledningen ända fram till 31 december 2010.
Billig rörledning
Det är idag Louddens Flygbränsleledning som kör tankbilarna från Loudden till Arlanda, en trafik som Stockholms stad vill bli av med. Företaget säger sig kunna bygga en billig rörledning i Käppalatunneln för bara 150 miljoner kronor. Stockholms stad har dock ett avtal med oljebolagen där transporten via Gävle ingår som en del. Men orsaken till att Energimarknadsinspektionen ger Loudden förlängd respit med flera år är att Stockholms hamn med Loudden är ett riksintresse och Stockholms stads beslut att lägga ner Loudden helt enkelt förhastat. Till Loudden går inte bar flygbränslet utan även andra oljeprodukter. Stockholm vill bygga bostäder där. Men så
länge Stockholm inte har beslutat om någon ny hamn får man behålla den gamla och inte satsa på riskabla järnvägstransporter.
"Inte klokt"
VD:n för Loudden, Lars Löfstedt är glad över beslutet och säger angående järnvägslösningen:
- Det är inte klokt. Dyrt och ur miljösynpunkt vansinne. En rörledning till Arlanda går på 150 miljoner. Det är billigare än alla andra alternativ och dessutom mycket säkrare.
Loudden försörjer bensinstationer och hela regionen med eldningsolja. Att flytta Loudden från Stockholm skulle innebära mängder med tankbilstransporter över hela Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!