Det kan vara komplicerat och farligt att ta sig någonstans på egen hand när man ser dåligt och har svårt att gå. Därför är Siri Lindblom beroende av andras hjälp för att göra ärenden.
– Jag brukar få assistans av grannar och vänner när jag ska till affären eller till Tierp. Jag klarar inte att gå med kassar fram och tillbaka från hemmet. Ibland måste jag ta färdtjänst, säger hon.
Priset och upplägget för färdtjänst ser rätt olika ut i landets kommuner. När det gäller Tierps kommun föreslår styret att resor inom tätort blir 17 kronor dyrare och ska kosta 50 kronor, och resor mellan Tierp och Uppsala blir 69 kronor dyrare, och ska kosta 414 kronor.
– Jag förstår att det måste bli en viss höjning med tanke på bland annat högre drivmedelskostnader. Men inte en så här stor höjning, det slår hårt mot en redan utsatt social grupp, säger Siri Lindblom, som har ett förflutet som lokal S-politiker.
– Höjningen kan medföra att många äldre blir ännu mer ensamma för att de inte har råd med färdtjänst.
Även oppositionsrådet Viktoria Söderling (S) reagerar starkt på minoritetsstyrets "chockhöjning", som hon kallar förslaget.
– Det här slår hårt mot samhällets svaga, säger hon.
Kommunfullmäktigedebatten handlade en del om vilket parti som egentligen låg bakom förslaget. Moderaterna hävdade att Socialdemokraterna gjorde det, men det höll inte Viktoria Söderling med om. Oavsett så har kommunens nya upphandling med taxileverantören blivit dyrare, och förslaget kan bland annat ses i ljuset av detta.
– Även andra taxor har blivit dyrare för kommunen. Vi har en nollbudget att ta ansvar för och eftersom kostnaderna för färdtjänsten har ökat för kommunen måste vi höja avgifterna, säger Lars-Göran Birkehorn Karlsen (M), ordförande i utskottet arbete och omsorg.
Han håller med om att det blir en kännbar höjning för en redan ekonomiskt utsatt grupp.
– Ja, så är det. Men som det ekonomiska läget är nu drabbas alla mer eller mindre. Vi har noga övervägt de ekonomiska, lagliga och sociala faktorerna. Samtidigt harmonierar nya taxorna med omkringliggande kommuners avgifter och följer likabehandlingsprincipen.
I underlaget för höjning av Tierps färdtjänsttaxor är inte Region Uppsalas nya biljettpriser för kollektivtrafiken med, och fullmäktige beslutade att återremittera ärendet.
– Det enda det leder till är att åtgärderna fördröjs. Vi hade hellre beslutat om de nya taxorna på en gång.