Siri, 92: "Höjningarna slår hårt mot oss äldre"

Upprörda röster höjs mot att färdtjänsten kan bli dyrare i Tierp. "Det slår hårt mot många äldre som blir ännu mer socialt isolerade", säger Siri Lindblom, 92.

Siri Lindblom, 92, reagerar starkt på att färdtjänsten i Tierp kan bli dyrare.

Siri Lindblom, 92, reagerar starkt på att färdtjänsten i Tierp kan bli dyrare.

Foto: Jeanina Santiago

Tierp2024-03-05 05:00

Det kan vara komplicerat och farligt att ta sig någonstans på egen hand när man ser dåligt och har svårt att gå. Därför är Siri Lindblom beroende av andras hjälp för att göra ärenden.

– Jag brukar få assistans av grannar och vänner när jag ska till affären eller till Tierp. Jag klarar inte att gå med kassar fram och tillbaka från hemmet. Ibland måste jag ta färdtjänst, säger hon.

undefined
Siri Lindblom ser dåligt och har svårt att gå. Hon får oftast hjälp av vänner när hon ska göra ärenden, men ibland måste hon ta färdtjänst

Priset och upplägget för färdtjänst ser rätt olika ut i landets kommuner. När det gäller Tierps kommun föreslår styret att resor inom tätort blir 17 kronor dyrare och ska kosta 50 kronor, och resor mellan Tierp och Uppsala blir 69 kronor dyrare, och ska kosta 414 kronor.

– Jag förstår att det måste bli en viss höjning med tanke på bland annat högre drivmedelskostnader. Men inte en så här stor höjning, det slår hårt mot en redan utsatt social grupp, säger Siri Lindblom, som har ett förflutet som lokal S-politiker.

– Höjningen kan medföra att många äldre blir ännu mer ensamma för att de inte har råd med färdtjänst.

Även oppositionsrådet Viktoria Söderling (S) reagerar starkt på minoritetsstyrets "chockhöjning", som hon kallar förslaget.

undefined
Styret vill höja fasta grundavgiften från 33 kronor till 50 kronor.

– Det här slår hårt mot samhällets svaga, säger hon.

Kommunfullmäktigedebatten handlade en del om vilket parti som egentligen låg bakom förslaget. Moderaterna hävdade att Socialdemokraterna gjorde det, men det höll inte Viktoria Söderling med om. Oavsett så har kommunens nya upphandling med taxileverantören blivit dyrare, och förslaget kan bland annat ses i ljuset av detta.

– Även andra taxor har blivit dyrare för kommunen. Vi har en nollbudget att ta ansvar för och eftersom kostnaderna för färdtjänsten har ökat för kommunen måste vi höja avgifterna, säger Lars-Göran Birkehorn Karlsen (M), ordförande i utskottet arbete och omsorg.

Han håller med om att det blir en kännbar höjning för en redan ekonomiskt utsatt grupp.

undefined
Lars-Göran Birkehorn-Karlsen (M) förstår att det blir en kännbar höjning för många pensionärer men poängterar att styret har en nollbudget att ta ansvar för.

– Ja, så är det. Men som det ekonomiska läget är nu drabbas alla mer eller mindre. Vi har noga övervägt de ekonomiska, lagliga och sociala faktorerna. Samtidigt harmonierar nya taxorna med omkringliggande kommuners avgifter och följer likabehandlingsprincipen.

I underlaget för höjning av Tierps färdtjänsttaxor är inte Region Uppsalas nya biljettpriser för kollektivtrafiken med, och fullmäktige beslutade att återremittera ärendet.

– Det enda det leder till är att åtgärderna fördröjs. Vi hade hellre beslutat om de nya taxorna på en gång.

Så dyrt kan det bli

Styret vill höja fasta grundavgiften från 33 kronor till 50 kronor. Dessutom ska rörliga milkostnaden höjas från 25 procent till 30 procent av taxameterbeloppet.

Resor mellan Tierp och Örbyhus blir 24 kronor dyrare och kommer att kosta 144 kronor, Tierp–Skärplinge blir 28 kr dyrare och kostar 168 kronor, och mellan Tierp och Uppsala blir det 69 kronor dyrare – totalt 414 kronor.

Bomkörning, alltså att resan avbokas försent eller uteblir har tidigare kostat den färdtjänstberättigade 150 kronor samt 50 kronor i faktureringsavgift. Enligt det nya förslaget ska detta regleras mellan den färdtjänstberättigade och leverantören. Dessutom ska maxtaket för färdtjänst och arbetsresor tas bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!