Det framgår av de prioriteringar som gjorts i samband med kommunens svar på förslaget till transportplan i länet.
Planen, som egentligen heter ”länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län” omfattar perioden 2014–2025. Planen är samtidigt en redovisning av hur man i länet tänker använda de statsbidrag för trafik och transporter som är avsatta för den angivna tidsperioden. Det rör sig om cirka 1,5 miljarder kronor.
Hur stor del av pengarna Tierp kan räkna med går inte att säga.
– Det finns inga garantier för ett visst belopp per kommuninvånare eller kilometer väg.
Det säger Helena Broberg, chef för kommunens enhet processtöd, som haft det övergripande ansvaret för att utarbeta Tierps kommuns yttrande över trafikplanen. Ett yttrande som närmast kommer att behandlas vid kommunstyrelsens sammanträde nu på tisdag den 3 september.
Varje kommun får redovisa de trafikbrister man identifierat och ansöka om medfinansiering, men även om det för mindre kommuner oftast handlar om mindre summor så kan det ändå vara betydelsefulla åtgärder.
– Det blir så tydligt här att det kan vara småsnuttar som behövs, men som ger bra effekt, säger Helena Broberg.
Av planförslagets olika alternativ förordar Tierp det som tydligast innehåller satsningar på kollektivtrafik och cykelvägar. Och kommunens lista med högst prioriterade nya gång- och cykelvägarna innehåller just ett antal sådana ”småsnuttar” som Helena Broberg talar om:
l Örbyhus-bensin-macken, 400 m.
l Ersta-Tierp, 600 meter.
l Upplanda-Örbyhus,1 kilometer.
l Skärplinge-Österänge, 600 meter.
l Vallby-Tierp.
Samtliga dessa syftar till att få säkrare skolvägar eller bättre fritidstrafikmiljö.
Redan om några veckor påbörjas arbetet med ytterligare en prioriterad ny sträcka i centrala Tierp. Det gäller anläggande av en ny gång- och cykelväg på knappt en kilometer mellan Centralskolan och Vegavallen.
Projektet syftar till att ge skolelever säkrare väg mellan skolan och idrottslektioner vid idrottsplatsen. Det omfattar även en översyn av skolans totala trafikmiljö, som Helena Broberg i dag beskriver som stökig i samspelet mellan gående, cyklister, skolbussar och privatbilar.
Kommunen har fått klartecken om medfinansiering från Regionförbundet till detta första projekt. För övriga sträckor på listan ovan väntas kommunen ansöka om medfinansiering inom kort och med sikte på genomförande under 2014.