Trafiklösningen kallas semibevakat övergångsställe. Semi i betydelsen halv syftar på den videokamera som känner av när gångtrafikanter närmar sig övergångsstället. Rörelsen får säkerhetssystemet att starta blinkande varningslampor som ska väcka bilisters uppmärksamhet. Efter mörkrets inbrott kompletteras blinkljuset med förstärkt fast belysning, som beskrivs som en korridor av ljus på övergångsstället.
Den nya tekniken ska vara på plats under februari månad.
– Så tidigt som möjligt, räknar kommunens teknikchef Thomas Kihlström med.
Han hade hoppats få ljusautomatiken i drift redan innan vintermörkret sänkte sig, men leverans av kamerautrustningen har släpat efter.
Om ord som kameror och bevakning kan ge associationer till övervakning så är Thomas Kihlström noga med att understryka att tekniken inte har någon som helst övervakningsfunktion och heller inte kan användas i sådant syfte. Tekniskt sett är det visserligen en videokamera som ”ser” när någon närmar sig övergångsstället, men teknikchefen väljer att kalla det för en rörelsedetektor och ögat är inte kopplat till någon monitor eller inspelningsfunktion.
Den automatiska ljustekniken är slutfasen i arbetet med ökad trafiksäkerhet längs Gävlevägen, vars första del varit bygget av nya övergångsställen med farthinder och avsmalnande väg. Om det automatiska ögat råkar blunda eller strejka, kan varningsblinkers och starkare nattljus även tändas med tryckknappar.
SÄKER ÖVERGÅNG. Montering av rörelseavkännande kameror är det som återstår för att göra de nya övergångsställena på Gävlevägen i Tierp säkrare med automatik. Foto: Anders Badner
Säkrare övergång med automatik
Modern ljusteknik och ett kameraöga som ser gångtrafikanter ska ge oskydade trafikanter säkrare passage över Gävlevägen i Tierp.
Foto: Anders Badner
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!