Det menar Petter Lindström som är engagerad i trafik- och miljögruppen i Uppsala län som bland annat arbetar för att lyfta synskadades perspektiv i stadsmiljöer och när trafikstråk byggs om.
– Här är det kaos ibland, man slår sönder smalbenen, säger Petter Lindström samtidigt som ett par cyklar faller omkull som står parkerade på ledstråket som ska hjälpa synskadade att hitta till tåget.
– Står inte cyklarna i stället? frågar Petter Lindström.
Det gör de inte, för just här vid pendlarparkeringen bredvid Möbeln så finns det inga cykelställ, vilket inbjuder till en vildvuxen parkeringskultur.
Det finns en hel del att förbättra när det gäller framkomligheten för synskadade, enligt Petter Lindström. Trappstegen upp till markplan är för djupa, det finns inga markeringar vid busshållplatsen där bussarna ska stanna, trottoarerna på vissa håll i köpingen är så låga att det är lätt att leta sig ut i gatan.
I en insändare i UNT nyligen fick även kommunhuset kritik. Ledstråket som visar vägen till medborgarservice är för grunt och smalt, vilket gör det svårt att följa.
Jonas Nyberg (S) är ordförande i utskottet för samhällsbyggnad i Tierps kommun:
Vad säger du om kritiken som framförs?
– Jag förstår att det finns kritik.
Vad ska ni göra för att förbättra situationen för synskadade i Tierp?
– Det blir en ny gång- och cykelväg vid stationen, sen ska vi bygga fler cykelställ på strategiska platser. Vi ska också ta efter Uppsala, och forsla bort cyklar som stått en längre tid.
Och hur jobbar ni för att få in synskadades synpunkter?
– Synskadades riksförbund har vi med oss i olika projekt. Genom medel, dialog och en ordentlig plan så försöker vi möta de problem som dyker upp på bästa sätt.