Kommunen själv lyfter fram snabba svar som en av systemets stora fördelar.
– Snabbt, lätt och rätt, summerar Lena Wänkkö på Medborgarservice.
Det är målsättningen som de kundansvariga verkar lyckas uppnå trots att de nu får fler uppgifter. Sedan 2010 hanterar de kommunens växel och från och med i år finns även sociala enheten under medborgarservice.
I januari 2007 avskaffades alla nämnder och förvaltningar i Tierps kommun. De tidigare förvaltningarna delades in i fyra olika områden varav medborgarservice är en. Medborgarservice står för ”en väg in” och är kommunens ansikte utåt både mot kommuninvånare och mot företagare. Tanken var att ge bättre tillgänglighet för medborgarna genom enklare kontaktvägar och snabbare ärendehantering. Och kommunen verkar vid en första anblick ha lyckats.
– Vi är bäst i Sverige på att svara snabbt enligt en undersökning av Sveriges Kommuner och Landsting, berättar Jenny Ampiala, kundansvarig.
Problemet som framgår i samma undersökning från februari 2012, är att det inte var lika lätt att få tag i handläggare jämfört med andra kommuner i Sverige. Där ligger Tierp till och med en bra bit under medelvärdet.
Men tjänstemännen tycker att det är effektivt.
– Vi är jättenöjda. Medborgarservice tar väldigt väl hand om våra invånare och avlastar oss tjänstemän genom att svara på rutinärenden som annars skapar långa handläggningstider. De talar också om vem som är handläggare för inkomna ärenden och gör det tydligt för medborgarna hur kommunen fungerar, säger Helena Broberg, chef processtöd.
Medborgarservice omfattar för närvarande 19 olika verksamhetsområden som indelats i tre större grupper; Bygg och Miljö, Sociala sidan och Kommunikation. Den vanligaste frågan gäller bygglov, i alla fall på våren.
– Det är säsongsbetonat, på vintern är det mycket snöfrågor, kring röjning och sandning, säger Jenny Ampiala.
Medborgarservice har en så kallad tjänstegaranti som innebär att kommuninvånaren garanteras en återkoppling på sin fråga inom 24 timmar på helgfria dagar. Hålls inte denna garanti får personen en trisslott.
– Men vi har inte delat ut många, under tio per år skulle jag gissa, säger Ulrika Lööf, kundansvarig på medborgarservice.
Återkoppling innebär inte alltid att man får svar direkt, men att man åtminstone får veta hur ärendet hanteras. Men de flesta svar kan hanteras direkt av de kundansvariga.
Medborgarservice är även till för företagande medborgare. Sedan 2011 jobbar Lena Wänkkö dessutom med ett specifikt projekt, Arenor för tillväxt, där målet är att öka företagandet i region.
– Grundidén med medborgarservice är att den som flyttar hit med sin familj och har företag ska kunna få alla bitar på plats via samma kanal. Företaget ska få alla sina ärenden behandlade, liksom familjens barns ärenden med skola och så vidare. Det ska vara lätt att flytta till, arbeta och bo i Tierp, säger Lena Wänkkö.
Hon avslutar med att betona vikten av att förenkla för företagandet i Tierp:
– Klimatet har förändrats, även från EU:s håll förändras synen på turism och innovation behöver inte längre vara teknisk. Det krävs ett visst antal företagare för att en region ska klara sig och besöksnäringen är den snabbast växande sektorn både i världen och i Sverige. Målet är att fördubbla besöksnäringen i Tierps kommun.
Ris och ros till medborgarservice
För drygt fem år sedan invigdes Medborgarservice under fältropet en väg in – och som något av hjärtat i Tierps nya kommunala organisation. Sedan dess har myndigheten fått en del ris, mycket ros och väckt intresse ända i Kina.
Medborgarservice har förändrat kontakten mellan kommunen och invånarna i Tierp. Från vänster Ulrika Lööf, Lena Wänkkö och Jenny Ampiala.
Foto: Mikaela Rydberg
FAKTA
En sluss till alla enheter
Kommunens fyra tjänstemannaområden kallas för block:
Produktion, Gemensam service, Medborgarservice och Kommunchef
Medborgarservice har 19 funktioner bland annat utskänkningstillstånd, biståndsbedömning, miljöskydd och företagslots
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!