Mötet i Lövstabruk på måndagen var en del i en gemensam aktion av organisationen Sveriges Oberoende Småbryggerier (SOS) där många av deras 340 medlemsföretag bjudit in riksdagspolitiker för att prata om branschförutsättningar.
Enligt SOS är läget tufft för många oberoende småbryggerier i dag.
– Vi har en tuff ekonomisk situation som gör att många av oss mindre bryggeriägare varken kan livnära oss på eller utveckla verksamheten, förklarar Håkan Lindberg, en av huvudägarna till Leufstabruk bryggeri.
SOS har tagit fram rapporten "En reducerad skatt på öl från oberoende småbryggerier".
I den pekar man på att EU noterat problem och brister och öppnat upp för lägre alkoholskatt för oberoende småbryggerier via ett direktiv om harmonisering av punktskatter på alkohol och alkoholdrycker.
Med undantag för Sverige, Spanien och Litauen tillämpar samtliga EU-länder, USA, Norge och Storbritannien direktivet. Enligt SOS ska det ha haft positiv effekt när det gäller konkurrens, tillväxt och utbud.
Enligt SOS:s beräkningar skulle en reducerad skatt på öl för de oberoende bryggerierna innebära en bruttokostnad på 69 miljoner kronor för svenska staten.
– Det är ingen enorm summa för staten, men den kräver omfördelningar och är ingenting som görs här och nu. Det man kan konstatera är att det skulle kunna innebära andra förutsättningar för bryggerier när det gäller att kunna ta ut löner, utveckla verksamheten och anställa personal, säger Maria Gardfjell, riksdagsledamot för MP och förste vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet.
Förutom Gardfjell fanns även Catarina Deremar (C) på plats i Lövstabruk. Båda välkomnade SOS initiativ.
– Det är bra att detta lyfts. Skattesänkningar är en del i ett pussel, men även frågor som rör möjligheten till gårdsförsäljning är en annan. En översyn av regelverket på det här området och hur det ser ut för små och stora bryggeriaktörer skulle nog behöva göras, förklarar Catarina Deremar.
Gardfjell menar att det även är viktigt med livsmedelsaktörer på landsbygden som kan bidra med arbetstillfällen och lokal utveckling.
– Det skulle även vara intressant om restauranger i Uppsala uppmärksammade exempelvis bryggeriet vi besökt och köpte deras produkter. Det skulle vara bra sätt att stödja lokal livsmedelsproduktion, menar Gardfjell.