Med de hĂ€r förĂ€ndringarna stĂ„r det klart att Upplands Lokaltrafik (UL) prioriterar snabbare resor framför landsorten. För boende i Ălvkarleby med omnejd betyder förĂ€ndringen att tĂ„gen som avgĂ„r frĂ„n Uppsala 15.39, 16.39 och 17.39 inte lĂ€ngre kommer att stanna i Ălvkarleby. I fortsĂ€ttningen har de bara en avgĂ„ng i timmen frĂ„n Uppsala och Tierp under högtrafik att vĂ€lja pĂ„.
â De hĂ€r turerna tillkom för ett Ă„r sedan. Ett av villkoren för att köra i gĂ„ng var att vi inte kunde stanna pĂ„ alla stationer mellan Tierp och GĂ€vle eftersom UpptĂ„get Ă€r i vĂ€gen för andra tĂ„g. Det förhĂ„llandet gĂ€ller fortfarande, sĂ€ger Sture Jonsson, informationschef pĂ„ UL.
För resenÀrer som pendlar pÄ hela strÀckan frÄn Uppsala till GÀvle Àr den nya tidtabellen nÄgot att glÀdjas över. Det 14 minuter lÄnga tÄgstoppet i Tierp pÄ avgÄngarna frÄn Uppsala 15.39 och 17.39 bantas ned till en minut medan de som stiger pÄ i Uppsala 16.39 fÄr vÀnta i Tierp i elva minuter. För de tvÄ förstnÀmnda avgÄngarna bantas restiden med hela 17 minuter.
â Jag förstĂ„r att de som bor i Ălvkarleby Ă€r missnöjda och vi tycker naturligtvis inte att det hĂ€r Ă€r sĂ€rskilt bra. Men det Ă€r betydligt fler som fĂ„r det bĂ€ttre i och med att restiden kortas, Ă€n som fĂ„r det sĂ€mre. Alternativet Ă€r att vi inte kör de hĂ€r turerna alls, sĂ€ger Sture Jonsson.
Orsaken till att UL tvingas dra in tĂ„gstoppen i Ălvkarleby Ă€r att det Ă€r för mĂ„nga tĂ„g som trafikerar strĂ€ckan vilket gör att det Ă€r trĂ„ngt pĂ„ spĂ„ren. Att man vill fĂ„ bort de lĂ„nga stoppen i Tierp och förkorta restiden bidrar förstĂ„s ocksĂ„.
De som pendlar frĂ„n GĂ€vle till Tierp och Uppsala â och de Ă€r mĂ„nga â fĂ„r Ă€ndrade avgĂ„ngstider pĂ„ morgontĂ„gen. De expresstĂ„g som i dag lĂ€mnar GĂ€vle 7.07 och 8.07 kommer fortsĂ€ttningsvis att avgĂ„ tio minuter senare. Inte heller de UpptĂ„gen stannar i Ălvkarleby, och inte heller i Marma och Mehedeby för den delen.
Till sommaren öppnas dubbelspÄret mellan Furuvik och SkutskÀr. Det kommer att korta restiderna men inte lösa problemet med trÀngseln pÄ spÄren.
â DubbelspĂ„ret gör ingen större skillnad. TĂ„gen kommer fortsĂ€tta att vara i vĂ€gen för varandra. Det positiva Ă€r att man slipper problemen med mötande tĂ„g, sĂ€ger Sture Jonsson.