Reparation av räls dröjer - delar saknas
Banverket kan inte starta reparationsarbetena efter X 2000-haveriet norr om Tierp på grund av att delar till en växel fattas. Det kan ta ytterligare någon dag innan de finns på plats. Tills dess får trafiken gå på ett spår.
Efter uyrspårningen norr om Tierp finns stora hack i sliper efter sliper.
Foto: Rolf Hamilton
Viktig spårled
Trots att Ostkustbanan är regionens viktigaste spårled och att det har gått flera dygn sedan haveriet har Banverket inte kunnat sätta i gång reparationsarbetena.
- Vi behöver reservdelar till den växel som förstördes och det tar tid att få fram. Delarna är tillverkade i Frankrike, men de finns troligen i Örebro. Sedan tar det tid att få hit dem, säger säger Per Olof Apel, som är informationschef vid Banverkets mellersta region.
Det är inga små delar som ska fram. Hela växeln är ett 30-tal meter lång.
Varje växel individuell
Dessutom finns inte växlar i standardpaket. Varje växel är individuell och Banverket vill, som de flesta andra bolag, försöka hålla nere sina lagerkostnader. Därför finns de bara på vissa ställen och en sådan här olycka händer inte ofta. Det är tredje gången under mina 23 år, säger besiktningsman Leif Pettersson från Tierp.
Omkring 500 sliprar måste bytas akut. De finns dock redan i Tierp. Om något eller några dygn räknar Per Olof Apel med att trafiken ska kunna flyta normalt i gen.
Ett spår öppet
- Just nu har vi ett spår öppet och där kör tågen i normal hastighet, inga begränsningar. Är det inga möten så håller tågen tiderna, annars rör det sig om mellan fem och tio minuter.
@3a text:När akutbytena är gjorda ska enstaka sliprar som skadats bytas ut. Därefter kommer rälsen efter hela sträckan att röntgas med hjälp av ultraljud för att eventuella sprickor ska upptäckas.
1 000 kronor per sliper
Vad kostar det här Banverket?
- Det kan jag inte svara på. Vad jag vet är att det kostar omkring 1 000 kronor att byta en sliper, säger Per Olof Apel.
Omkring 200 personer fanns på X2000 tåget när det havererade. De fick ta buss tillbaka till Tierp. Där ett annat tåg väntade.
$Ingen människa skadades.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!