Rektorns vardag kul men stressig
En rektors vardag kännetecknas av stress, tidsbrist, akut inkommande arbetsuppgifter och stor arbetsmängd. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter en inspektion i Östhammars kommun. Men Birgitta Söderberg, biträdande rektor i Öregrund, tycker samtidigt att det är ett väldigt roligt jobb.
Birgitta Söderberg, biträdande rektor.
Foto: Eva Nevelius
Men Birgitta Söderberg, biträdande rektor i Öregrund, tycker ändå att hon har det bättre än de flesta. Här ligger förskolan och skolan i samma hus och ihopslagningen skedde tidigare än på andra håll. Men att jobbet är krävande instämmer hon i.
—Arbetsuppgifterna tryter inte. De kan egentligen vara hur många som helst. Man måste försöka se vad som är rimligt att hinna med och lära sig prioritera, annars jobbar man ihjäl sig.
E-posten stressfaktor
Hennes almanacka är fulltecknad med möten med personal på skolan, förskolan och familjedaghemmen bland annat. Årligen håller hon också utvecklings- och lönesamtal med 30—35 personer. Och mitt uppe i alltihop inträffar det akuta saker.
—Det kan vara allt från olycksfall till sjuka lärare, samtal med elever och kontakt med föräldrar.
Ett stressmoment som hon själv känner har ökat på senare tid är informationsflödet och det gäller inte minst den ständiga strömmen av e-post.
—Är jag borta en dag har jag alltid en mängd meddelanden i mejlboxen som ligger och väntar, det är inte mänskligt att svara på allt.
Går ut över det pedagogiska
Birgitta Lejman, även hon biträdande rektor, ansvarar både för skolan och familjedaghemmen i Snesslinge, och för skola och förskola på Gräsö.
-Det är en stressad arbetsituation med två skolor att vara på och flera olika verksamheter att ansvara för. Kontentan är att det ofta blir lite tid för den pedagogiska verksamheten och det pedagogiska samtalet. Man känner sig tyvärr ofta otillräcklig.
Den beskrivningen gäller även för Anna-Lena Apelgren som arbetar som biträdande rektor i Alunda.
—Man springer emellan, har väldigt många anställda att se till och är varken här eller där.
Men trots allt poängterar alla tre att det finns stora fördelar med omorganisationen. Tidigare hade många biträdande rektorer också ett ansvar som klasslärare, numera är de renodlade skolledare. Dessutom kommer förskolan och skolan närmare varandra på det här sättet.
—Det finns både det som är positivt och det som är negativt precis som det brukar vara vid omorganisationer, säger Anna-Lena Apelgren.
FAKTA
Medför risk för ohälsa
Arbetsmiljöverket gjorde en enkätundersökning bland skolledare i Östhammars kommun tidigare i höst. Nu har man fortsatt med intervjuer med åtta personer. Resultatet visar på en pressad arbetssituation som inspektörerna menar "över tid medför risk för ohälsa på grund av negativ stress".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!