Nu förstår de också bättre vad de läser.
– När bokprojektet startade under höstterminen trodde jag att det skulle bli tråkigt. Jag hade inte läst en bok hemma och var inte särskilt road. Vår svensklärare Emelie Aune valde ut böcker som vi skulle läsa, säger Arvid Larsson och håller den bok i nypan som han läste och fastnade för; Som om ingenting skriven av författarinnan Katarina von Bredow.
Emelie Aune förklarar själv så här om varför hon tog initiativ till bokprojektet:
– Rapporter kommer om hur ungdomars läsförståelse har sjunkit. Den internatonella undersökningen PISA, visar att var femte svensk elev inte når upp till en ”grundläggande nivå” i läsning. När höstterminen började tänkte jag att vi på högstadiet skulle satsa på litteratur som engagerar ungdomarna för att få dem introducerade i läsning, säger hon.
Emelie valde Katarina von Bredows böcker som väcker tankar och engagemang hos ungdomarna.
Efter läst bok har eleven diskuterat och berättat för och med någon vuxen om handlingen och karaktärer. Det kan ha varit rektor eller annan personal i skolan, förälder, kompisar eller andra.
– Eleverna har pratat om böckerna på raster, de har blivit engagerade i karaktärer och händelser. De vill prata om sina upplevelser. De har insett att deras läsning och tankar är viktig för andra att ta del av, säger Emelie Aune.
Under läsningens gång har eleverna tränats i all ”läsa mellan raderna”, försökt förstå och diskutera det som inte är skrivet, reflektera, spekulera, prövar sina antaganden, ändra dem och göra nya. Frågor har ställts till texten och oklarheter retts ut, med mera.
Eleverna har övat färdigheter både i att läsa, skriva, lyssna och berätta muntligt.
– Vi skulle tänka efter vad vi läste och förstå vad texten handlar om. Jag hade mycket åsikter, handlingen var bra och spännande, säger Arvid Larsson som hade förväntningar på texten och vad som kommer att hända längre fram i handlingen:
Boken Som om ingenting handlar om förbjuden kärlek. Den unge Elin blir blixtkär i sin bästa kompis pappa. De börjar träffas i smyg då och då men aldrig bestämt och allt sker på Paul, pappan till hennes bästa kompis, vilja. Detta gör att Elin blir osäker om Paul verkligen älskar henne, speciellt när han har fru och barn hemma. Samtidigt som Elin är blixtkär i Paul känner hon hur Tessan, hennes bästa kompis, och hon glider isär. Elin blir allt mer svåråtkomlig och mer inåtvänd.
Som avslutning på bokprojektet kom författarinnan själv till årskurs 5-9, till de elever som läst böckerna och gav en föreläsning.