Klockan åtta var det tänkt att kvalkörningarna skulle dra igång för årets första SM-deltävling i dragracing på Tierp Arena. Men det gick inte alls. Regnet öste ner.
- Banan måste vara helt torr innan vi kan dra igång. Men rapporterna talar om lättande molntäcke vid lunchtid, sade mediaansvarige Anders Magnusson uppmuntrande.
De flesta verkade ta situationen med ro. Vid en promenad inne på depåområdet hittade jag Harboföraren Jimmy Arvidsson som satt inne i husbilen och kurade tillsammans med mekanikerna Sonny Karlsson och Raymond Karlsson.
- Det går ingen nöd på oss. Annat var det när vi började tävla i mitten av 90-talet, då hade vi en lastbil som vi tältade på, säger Jimmy Arvidsson som inleder sin 19:e säsong med sin Ford Fairline -66:a, på 620 hästkrafter.
- Det går inte att sluta med här, det är alldeles för kul, menade Arvidsson.
En annan jag råkade på var Borlängeföraren Christer Gustafsson som torkade regnvatten från sin Dodge Challenger -70:a, på 758 hästkrafter. Bilen gör för övrigt 0-100 på 1,4 sekunder.
- Ändringar i programmet är inget dramatiskt, det betyder bara att man får lite extra tid över att fila på smådetaljer på bilen, sade Gustafsson som vill vara med och slåss i EM-toppen i klassen Super Street den här säsongen, och att få inleda säsongen i Tierp tyckte han var perfekt.
- Arenan är överlägset bäst i Europa, självklart trivs jag allra bäst här, menade han.
Vid lunchtid gav mycket riktigt regnet med sig och kvaltävlingarna kunde dra igång. Först ut var juniordragsterklassen följt av de lättare bilklasserna innan fartvidundren i de tyngre klasserna, både på bil- och mc-sidan, gjorde entré. En sak är säker: att uppleva dragracing på nära håll är en omtumlande upplevelse - och det gäller att ha rejäla hörselskydd.
Två som trivdes – både med öronbedövande motorvrål och metanoldoft, var Tierpsparet Thomas och Anneli Olsson.
- Jag tycker det är grymt. Både dragracing och själva arenan, sade den sistnämnda och maken höll med.
- När bilarna i de tunga klasserna drar iväg och det bara vibrerar i luften…då ryser jag.
Trots vädret – som också betydde att det var glest i åskådarleden, sammanlagt cirka 500 åskådare – var arrangören relativt nöjd med premiärdagen.
- Vi har kört in tiden vi tappade så alla förare har fått tre kvalheat. Och i morgon (söndag) ska det bli uppehållsväder och högre temperatur. Då tror vi folk vågar sig ut också, sade Anders Magnusson.