– Den nya tidtabellen är betydligt mer begränsad mot vad den har varit, och vi vill verkligen påpeka de negativa effekter den kommer ge Tierps kommun, säger Sara Sjödal (C), finanskommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, om den nya skrivelsen som lämnades in förra veckan till Region Uppsala, som ansvarar för tågtrafiken i länet.
Det här är den andra skrivelsen på kort tid som påpekar den negativa inverkan som Mälartågets krånglande avgångar har på kommunen. Brevet är signerat av några av kommunstyrelsens högsta politiker, bland dem Sara Sjödal.
Bakgrunden till den senaste skrivelsen är att Mälartåget kommer ha färre avgångar i Tierp efter den 11 december. Det gäller inte bara till och från Uppsala, utan även sträckan mellan Gävle.
– För näringslivet, skolungdomar och alla medborgare – det här kommer bli en jätteförsämring. Tåget för Tierps kommun är en av infrastrukturens livsnerver, säger Sara Sjödal.
Men hur mycket hjälper en skrivelse egentligen?
– Skrivelsen gör vår röst hörd. Sen om den kommer lyssnas på eller inte, det är upp till ansvarig att ta ställning till, säger Sara Sjödal.
Men det är inte bara Tierps kommun som har skickat in skrivelser om tågen till regionen, utan även Heby och Knivsta.
Skrivelsen från Tierps arbetsutskott ligger nu hos Region Uppsala och kommer svaras på av ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Johan Örjes (C). Han håller med om problemen, och säger att han varit i många samtal med Sara Sjödal. Hon har varit "så tydlig som hon kan vara", menar han.
Eftersom brevet från kommunstyrelsen är riktat till regionen kommer skrivelserna antagligen aldrig att ses av varken Mälardalstrafik eller MTR (som kör Mälartågen), såvida kommunerna själva inte skickar in dem till företagen. Men de anses fylla ett syfte ändå.
– När jag mötte en vd från MTR i Mälardalen i somras så var det bra för mig att kunna säga att vi har fått de här breven som påpekar de stora problemen, säger Johan Örjes.
Han säger även att skrivelser fungerar som ett bra sätt för befolkningen att se att kommunen engagerar sig. I sin tur gör regionen "vad de kan" för att påverka både Mälardalstrafik, och därmed MTR, för att komma tillrätta med problemen.
"Vi gör vad vi kan" vad innefattar det, konkret?
– Vi har haft dialog med Mälardalstrafik. Deras problem är att de inte kan få tag på, eller behålla, personal. Vi kan inte göra någonting åt det. Det är deras uppdrag, och någonting som de ska kunna göra, säger Johan Örjes.
Men om de inte lyckas uppfylla sitt uppdrag, varför kan inte ni göra någonting då?
– Vi och Mälardalstrafik har ingen möjlighet att lösa det här på något annat sätt. Det är inte som när man går i en affär och en vara är slut – vi kan inte bara gå till butiken bredvid, det är en helt annan sak att bygga upp tågtrafik. Det är en lång process.
Om flera kommuner har skickat skrivelser – gör de faktiskt skillnad?
– Det är inte så att de löser något problem. Vi hade vetat om problemet även utan skrivelserna. Men, jag tycker ändå att det är värdefullt att vi får dem. De fungerar som ett sätt för oss att faktiskt visa när vi pratar med Mälardalstrafik och MTR att det här är stora problem för Uppsala län.