Kommunen skickar brev när tågen strular

Politiker i Tierp går nu samman i protest mot den minskade tågtrafiken till och från Tierp. De har skickat en skrivelse till Region Uppsala – som kommer att besvara den. Däremot tar de ansvariga tågföretagen aldrig formellt del av kritiken.

Lokförarbrist är den stora boven bakom den senaste tidens tågstrul. UNT har tidigare rapporterat att MTR kommer arrangera tre utbildningar inom loppet av ett halvår.

Lokförarbrist är den stora boven bakom den senaste tidens tågstrul. UNT har tidigare rapporterat att MTR kommer arrangera tre utbildningar inom loppet av ett halvår.

Foto: Adam Wrafter

Tierp2022-11-25 05:00

– Den nya tidtabellen är betydligt mer begränsad mot vad den har varit, och vi vill verkligen påpeka de negativa effekter den kommer ge Tierps kommun, säger Sara Sjödal (C), finanskommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, om den nya skrivelsen som lämnades in förra veckan till Region Uppsala, som ansvarar för tågtrafiken i länet.

Det här är den andra skrivelsen på kort tid som påpekar den negativa inverkan som Mälartågets krånglande avgångar har på kommunen. Brevet är signerat av några av kommunstyrelsens högsta politiker, bland dem Sara Sjödal.  

Bakgrunden till den senaste skrivelsen är att Mälartåget kommer ha färre avgångar i Tierp efter den 11 december. Det gäller inte bara till och från Uppsala, utan även sträckan mellan Gävle.  

– För näringslivet, skolungdomar och alla medborgare – det här kommer bli en jätteförsämring. Tåget för Tierps kommun är en av infrastrukturens livsnerver, säger Sara Sjödal. 

undefined
"Kollektivtrafiksansvaret ligger hos regionerna så är det, men kan kommunen på något sätt bistå regionen med information för att lösa det här då kommer vi givetvis göra det", säger Sara Sjödal (C), finanskommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

Men hur mycket hjälper en skrivelse egentligen?

– Skrivelsen gör vår röst hörd. Sen om den kommer lyssnas på eller inte, det är upp till ansvarig att ta ställning till, säger Sara Sjödal.

Men det är inte bara Tierps kommun som har skickat in skrivelser om tågen till regionen, utan även Heby och Knivsta.

undefined
I kritiken har alla i Tierps arbetsutskott varit enade om vad som skulle stå, oavsett partipolitisk tillhörighet. "Skrivelsen visar en samlad röst från kommunen som helhet gentemot försämringen", säger Sara Sjödal (C), finanskommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

Skrivelsen från Tierps arbetsutskott ligger nu hos Region Uppsala och kommer svaras på av ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Johan Örjes (C). Han håller med om problemen, och säger att han varit i många samtal med Sara Sjödal. Hon har varit "så tydlig som hon kan vara", menar han. 

Eftersom brevet från kommunstyrelsen är riktat till regionen kommer skrivelserna antagligen aldrig att ses av varken Mälardalstrafik eller MTR (som kör Mälartågen), såvida kommunerna själva inte skickar in dem till företagen. Men de anses fylla ett syfte ändå.

– När jag mötte en vd från MTR i Mälardalen i somras så var det bra för mig att kunna säga att vi har fått de här breven som påpekar de stora problemen, säger Johan Örjes.

undefined
"Att kommunerna faktiskt trycker på i kring det här hjälper att tydliggöra för företagen att det här faktiskt är ett stort problem", säger Johan Örjes, ordförande i trafik och samhällsutvecklingsnämnden.

Han säger även att skrivelser fungerar som ett bra sätt för befolkningen att se att kommunen engagerar sig. I sin tur gör regionen "vad de kan" för att påverka både Mälardalstrafik, och därmed MTR, för att komma tillrätta med problemen.

"Vi gör vad vi kan" vad innefattar det, konkret?

– Vi har haft dialog med Mälardalstrafik. Deras problem är att de inte kan få tag på, eller behålla, personal. Vi kan inte göra någonting åt det. Det är deras uppdrag, och någonting som de ska kunna göra, säger Johan Örjes.

Men om de inte lyckas uppfylla sitt uppdrag, varför kan inte ni göra någonting då?

– Vi och Mälardalstrafik har ingen möjlighet att lösa det här på något annat sätt. Det är inte som när man går i en affär och en vara är slut – vi kan inte bara gå till butiken bredvid, det är en helt annan sak att bygga upp tågtrafik. Det är en lång process.

Om flera kommuner har skickat skrivelser – gör de faktiskt skillnad?

– Det är inte så att de löser något problem. Vi hade vetat om problemet även utan skrivelserna. Men, jag tycker ändå att det är värdefullt att vi får dem. De fungerar som ett sätt för oss att faktiskt visa när vi pratar med Mälardalstrafik och MTR att det här är stora problem för Uppsala län.

Tierps nya tidtabell

UNT har tidigare rapporterat minskade avgångarna till och från Tierp:

Avgångar under rusningstid är prioriterade. Tiderna under rusningstid mellan Uppsala och Tierp där det fortfarande avgår tåg varje halvtimme är:

Tierp mot Uppsala: 06:10-08:40

Uppsala mot Tierp: 15:10-17:10

Övriga tider och på helger är det avgång varje timme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!