Pendlare rasar mot dyrare tågresor

Det blir färre tåg att resa med och kostnaderna för tågpendlare ökar dramatiskt när SJ säger upp samarbetet med UL om månadskortet. Från den 15 augusti måste man ha två pendlarkort för att ha samma resemöjligheter som i dag.

Foto: Christer Bergström

Tierp2011-07-01 19:59

SJ:s agerande får Pendlarföreningen Tierp (PFT), att reagera. Föreningen har redan uppvaktat tjänstemän och politiker i UL (Upplands lokaltrafik) och framfört synpunkter om att förändringen drabbar pendlare.
– Vi har inte fått någon förvarning om den här förändringen, utan fick veta det genom media. Den här förändringen slår hårt mot pendlare och vad jag förstår innebär förändringen att kostnaderna för tågpendlingen i stort sett fördubblas för mig. Jag kan inte heller välja att åka med lika många tåg med den nya ordningen, säger Anders Hedberg från Tierps pendlarförening.

UNT berättade tidigare att UL:s pendlarkort inte länger kommer att gälla på SJ:s tåg med början 15 augusti. DSB tar då över trafiken på Upptåget.

En stor poäng med UL och SJ:s samarbete enligt Anders Hedberg har varit att pendlarna har haft flera tåg att välja att resa med då det funnits möjlighet att köpa ett kort som gällt på både UL och SJ:s tåg. Den möjligheten tas nu bort. Ska pendlarna resa med båda bolagens tåg krävs två kort med början av mitten av augusti.

Anders Hedberg är egen företagare och pendlar mellan Tierp och Stockholm. I dag köper han månadskortet hos UL och kompletterar det med SJ:s så kallade Tim-kort. Det kostar honom totalt 3 000 kronor i månaden att pendla mellan Tierp och Stockholm. Nu måste han börja köpa två kort, ett på UL och ett på SJ för att ta sig mellan Tierp och Stockholm. Hur mycket mer han får betala råder delade meningar om. Anders Hedberg tror det dubbla, totalt 6 000 kronor i månaden, medan tjänstemän på UL tror fördyringen blir närmare 1 500 kronor i månaden.

SJ:s tåg fungerar i dag som en avlastning för alla resenärer till Upptåget när trafiken är som mest intensiv. Nu är frågan vad som händer när den avlastningen försvinner.
– Några fler avgångar blir det inte, men vi sätter in ett trevagnståg, i dag har vi tvåvagnståg. Vi sätter även in fler så kallade dubbelkopplade tåg, så kapaciteten höjs, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.

Vad UNT erfar sade SJ ensidigt upp avtalet med UL. Tjänstemän på UL hade velat diskuterat frågan. UL:s periodkort har tidigare gällt för resor med SJ:s regionaltåg på sträckan Heby – Uppsala, men giltighetens togs bort under 2010. Denna giltighet återkommer nu från och med 15 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!