Pendlare kräver fler tåg
Allt fler upplänningar tar Upptåget. Hittills i år har resandet ökat med tio procent, jämfört med samma period förra året, till 30 000 resor per månad. Men ökningen är inte enbart positiv, det blir också allt trängre på tågen.
Störst är bekymret mellan Uppsala och Storvreta. Den sträckan går så snabbt med tåg att buss inte är ett alternativ. Men för att lätta lite på trycket längre norrut satte UL i måndags in en helt ny och, som man hoppas, konkurrensduglig direktbuss (822) från Vattholma station till Fyrislund via Gränby centrum, för arbetspendlarna.Buss 822 går från Vattholma klockan 6.00, 7.00 och 8.00 och tillbaka från Fyrislund klockan 16.00, 17.00 och 18.00 och tar en halvtimme.
- Det kan till och med löna sig att stiga av Upptåget i Vattholma och ta bussen om man ska till Fyrislundsområdet, så slipper man ta sig hela vägen genom stan, säger UL:s informationschef Sture Jonsson.
Han medger att det är ett problem för UL att tågvärdarna inte alltid hinner knuffa sig igenom hela tåget för att kontrollera biljetterna:
- Det vore önskvärt att kunna sätta in fler dubbelkopplade tåg men ett sådant tågsätt kostar ett par miljoner och de pengarna har vi inte.
I år har UL inte fått något extra tillskott från landstinget just för Upptåget, som tidigare under uppbyggnadsskedet. 12 miljoner plockades bort ur 2008 års budget. De pengar man nu får är inte öronmärkta, och Upplands Lokaltrafik har fler områden än tåget att ta hänsyn till.
- Det här året behövde vi satsa också på de stråk där det inte finns tåg och har satt in expressbussar till Västerås, Sala och Östhammar, säger Sture Jonsson.
Ska man få råd att öka tågkapaciteten finns bara en lösning, att öka biljettintäkterna, i detta fall genom att höja priserna.
Blir det inte färre som reser då, ett nollsummespel?
- Det är inte säkert. Efter prishöjningen i våras, med i snitt nio procent, minskade ju inte resandet, tvärtom.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!