Zlatans bolag får rätt i varumärkesstrid om padelnamn

Tierp Padelcenter förlorar i varumärkesstrid. Det är Zlatans bolag Downtheline Holding som menar att namnet Tierp Padelcenter påminner för mycket om Padel Zenter. Det framgår i ett beslut från Patent och Registeringsverket.

Tierps Padelcenter förlorar delvis i varumärkesstrid mot Zlatans bolag Downtheline Holding. Det framgår i ett beslut från Patent och Registeringsverket.

Tierps Padelcenter förlorar delvis i varumärkesstrid mot Zlatans bolag Downtheline Holding. Det framgår i ett beslut från Patent och Registeringsverket.

Foto: Hanna Flood Hörberg

Tierp2022-05-17 21:00

– Jag blev förvånad. Inte trodde jag att Zlatans bolag stötte sig på vår logotype som skiljer sig från deras, säger Sofia Sundberg som äger Tierp Padelcenter.

Det är bolaget Downtheline Holding, där Zlatan Ibrahimović är delägare, som lämnat in en anmälan till Patent och Registreringsverket (PRV) om varumärkesintrång. 

Företaget kräver i sin anmälan att registreringen av varumärket Tierp Padelcenter ska upphävas. 

Tierps Padelcenter förlorar delvis i varumärkesstrid mot Zlatans bolag Downtheline Holding. Det framgår i ett beslut från Patent och Registeringsverket.
Tierps Padelcenter förlorar delvis i varumärkesstrid mot Zlatans bolag Downtheline Holding. Det framgår i ett beslut från Patent och Registeringsverket.

Downtheline menar att Tierp Padelcenter kan förväxlas med deras eget varumärke Padel Zenter då det finns för stora likheter mellan de båda företagens logotyper. Padel Zenter driver padelhallar på sex olika platser runt om i Sverige, dock inte i Tierp.

Sofia Sundberg och Tierp Padelcenter delar inte den uppfattningen.

I ett svar till PRV skriver hon att det finns en väsentlig skillnad mellan bolagens varunamn och att det handlar om bokstaven Z. 

Till PRV skriver hon: "Det är just Z som kännetecknar Zlatan. Vilket de är själva om. Annars är de lika oss alla andra. Risk för förväxling anser jag inte finns då loggorna är så pass olika och vi är verksamma på olika orter och att man skulle kunna tro att vi hör ihop är en omöjlighet".

Sofia Sundberg inne i hallen vid Tierp Padelcenter.
Sofia Sundberg inne i hallen vid Tierp Padelcenter.

Nu har PRV granskat ärendet och konstaterar i sitt beslut att Tierps Padelcenter delvis brutit mot varumärkeslagen. Bland annat får namnet Tierp Padelcenter inte användas vid alla typer av marknadsföring. 

– Vi får behålla vårt namn och logotype och kan använda dem i samband med att vi marknadsför våra olika tjänster som är kopplade till verksamheten i padelhallen. Så egentligen påverkar det oss inte så mycket, då det är vad vi jobbar med, säger Sofia Sundberg och fortsätter:

– Däremot får vi inte använda varumärket om vi skulle arbeta med marknadsföringsverksamhet i ett separat bolag. Vi får inte heller använda namnet och marknadsföra det utomlands.

Parterna har två månader på sig att överklaga beslutet hos PRV till patent- och marknadsdomstolen. Enligt PRV har ingen än så länge överklagat beslutet.

– Vi kommer inte heller att överklaga. Det här har redan tagit tillräckligt med tid och jag ville hellre fokusera på verksamheten, säger Sofia Sundberg. 

Tidningen har varit i kontakt med Downtheline Holdings juridiska ombud som inte återkommit med någon kommenterar i ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!