– Det är extremt torrt just nu och brandrisken är den högsta: 5E. Vi uppmanar verkligen alla att låta bli att grilla och att vara väldigt försiktiga, säger Jörgen Olsson, insatsledare, brandförsvaret Norduppland.
Det kan räcka med en glasbit i skogen, en grill som står för nära torrt gräs, ett blixtnedslag eller en skogsmaskin som mot ett berg kan orsaka gnistor, för att starta en hel skogsbrand. Men det är inte alltid lätt att upptäcka i tid om det brinner långt in i skogen till exempel. Därför använder man sig av så kallat brandflyg.
Brandförsvaret hyr in sig hos de fem flygklubbarna i länet; Enköping, Uppsala, Vassunda, Tierp och i Gimo. Piloter från varje klubb samsas om att två till tre gånger om dagen flyga över Uppland och vara brandmännens förlängda arm. Den här veckan har flygklubben i Gimo jour.
– Vi spanar efter rök, det syns bra på långt håll, säger piloten Hans Hedlund som tillsammans med pilotkollegan Torvald Kullman som just landat efter första turen.
På omkring 1?000 fot, drygt 300 meter, upp i luften får de bäst översikt och kan ganska lätt se om det brinner någonstans. När det är torrt som nu flyger de minst två gånger per dagpass med sitt sportplan Cessna 172 från 1974.
– Vi har en särskild radio och rapporterar direkt till länscentralen om vi ser något. Då kan vi ge position så skickar de ut brandbilar, säger Torvald Kullman.
Det tar ungefär två timmar att flyga över hela Uppland. Men då täcker de även in en bit av norra Stockholms län.
– Det är jobbigt att flyga en sådan här dag. Det är så otroligt varmt. AC finns inte, men det skulle vi gärna ha, säger Torvald Kullman.
Hans Hedlund tar fram en tummad karta och pekar ut rutten som finns utmärkt med ett antal punkter som hålls samman med svarta streck. Det ser ut som ett sådant där sifferpyssel när man drar linjer efter numrerade punkter för att få fram en figur. Den här har formen av en tjock banan.
Jobbet som brandspanande pilot är högst frivilligt och det enda de får är flygtimmar de kan tillgodoräkna sig. För att behålla sitt flygcertifikat måste man flyga minst tolv timmar på två år. Och under en snustorr vecka som denna är de redan uppe i fyra timmar bara under ett dagpass.
– Vi flyger för den goda saken. Räddningstjänsten betalar för själva maskinen, men vi flyger gratis, säger han.
I onsdags rapporterades tre bränder som härjade på olika platser i Almunge, men där fick man hjälp via Arlanda, från flyg som sett rök.
Redan i morgon lördag och på söndag väntas regn. Enligt Therese Fougman, meteorolog på SMHI beräknas det komma mellan tio och femton millimeter, däremot verkar det inte bli någon åska.
– Det ser ut att komma en del, men det ser inte ut som åska i prognosen. Men i och med att det kommer regn brukar brandrisken gå ner någon grad, säger hon.
På spaning efter bränder
Den svåra torkan gör brandrisken extremt stor just nu. Det kan räcka med en liten gnista för att starta en hel brand. Varje dag lyfter Uppsalas brandflyg minst två gånger för att hålla uppsikt över Upplands skogar.
Piloterna Hans Hedlund och Torvald Kullman i Gimo flygklubb.
Foto: Johanna Engman
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!