På seglats med briggen Gerda
Precis som i fjol hade Fagerviken fint besök av briggen Gerda från Gävle under helgens På tur i Hållnäs. I år var första året man erbjöd möjligheten till halvdagsturer. Och intresset var stort. En del hade bokat plats redan i april.
Att ta sig upp i riggen för sätta och bärga seglen ingår i Susanna Nelsons och de övriga sjömannens arbetsuppgfter.
Foto: Rolf Hamilton
- Visst går det att segla, det går bara lite långsamt.
Ut genom den smala farleden till Fagerviken blir det dock till att puttra för maskin. Men efter en halvtimme eller så slår kapten av motorn. Plötsligt blir det fart på besättningsmännen. Ordrar och kvittenser flyger över skeppet, från båtsman till jungmännen, från jungmännen tillbaka till båtsman.
- Gör klart att sätta storbrämen!
- Klar i skot!
- Klar i gigtåg!
- Klar i gårdingar!
- Lossa gårdingar och gigtåg! Hala skot!
Det har blivit något av en utmaning bland besättningsmännen att hissa seglen ensamma, som sjömännen gjorde förr. Fredrik Olsson kämpar tappert med storundermärsen och belönas med en applåd av passagerarna.
- Det var tungt, medger han efteråt. Det värker i händerna och i benen. Det gäller att ha rätt teknik.
Den nitton man starka besättningen, varav 14 på däck och 5 i kabyssen, är mellan 14 och 71 år. Flera av dem arbetar för i princip bara mat och "glasspengar".
- Man gör det för intresset, för den speciella känslan med gamla fartyg, säger maskinisten Kurt Danell.
En av få som har en riktig lön är matrosen Pernilla Lundvall från Uppsala. Hon tidigare bland annat seglat sex månader med Ostindiefararen Götheborg, ett fartygsmodell mer än ett sekel äldre än Gerda.
- Man ser hur utvecklingen gått framåt. Allt är så mycket enklare och lättare på Gerda, säger hon.
Gerda Gefle är Skandinaviens enda seglande brigg, med vilket menas ett tvåmastat skepp med råsegel på bägge master och briggsegel på den bakre. Hon är en rekonstruktion av briggen Gerda som byggdes 1868 och som låg i Gavleån mellan 1936 -1951, då hon förfallit så mycket att man beslöt att fartyget skulle sprängas.
- Många i Gävle minns den gamla Gerda och intresset för projektet har varit väldigt stort, säger Lars-Ivan Centerfalk, som varit med i projektet i stort sett från starten.
Ambitionen har varit att komma så nära förlagan som det över huvud taget varit möjligt, berättar han.
- Sjöfartsverket hade vissa invändningar, bland annat ville man att vanten skulle fästas med moderna vantskruvar. Men när försäkringsbolagen sade att det var OK gav Sjöfartsverket med sig.
Efter ett par timmar segling är det dags att återvända till hamn. Ända upp till fjärde rån klättrar sjömännen för att bärga seglen.
- Gud, jag skulle få svindel redan på första, säger Eva Östberg från Skutskär.
Turen med Gerda är en 40-årspresent till sambon Roger Karlsson. Med ombord är också Evas bror Mats Östberg och hans fru Anette, som är den som sammanfattar dagen.
- Det var lite synd att det inte var så mycket vind. Fast det var bra att man slapp bli sjösjuk.
FAKTA
Gerda Gefle
Fartygstyp: Brigg
Längd: 36 meter
Masthöjd 30 meter
Segel: 15 st
Segelyta: 625 m2
Tågvirke 5 000 meter
Antal block: 400 st
Sjösattes: den 9 juli 2000
Gerda Gefle
Fartygstyp: Brigg
Längd: 36 meter
Masthöjd 30 meter
Segel: 15 st
Segelyta: 625 m2
Tågvirke 5 000 meter
Antal block: 400 st
Sjösattes: den 9 juli 2000
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!