Översköljda av bussbränsle

20 liter bränsle sköljde över personal och stänkte upp på väggen när en av bussföretaget Nobinas fordon tankades vid depån i Tierp.

Nerdränkt. Henrik Hjortsberg och hans kollega fick en ofrivillig dusch på jobbet. Det kunde ha slutat mycket illa. HVO-bränslet stänkte långt upp på väggen bakom.

Nerdränkt. Henrik Hjortsberg och hans kollega fick en ofrivillig dusch på jobbet. Det kunde ha slutat mycket illa. HVO-bränslet stänkte långt upp på väggen bakom.

Foto: Erik Leijonhufvud

Tierp2017-02-06 21:05

Det var vid lunchtid i fredags som Henrik Hjortsberg och en kollega tankade en Nobinabuss med det miljövänliga bränslet HVO vid depån i Tierp, där företaget har 24 bussar stationerade. Efter avslutad tankning hände något som inte inträffat förut.

– Det bildades ett tryck i tanken som slog tillbaka, säger Henrik Hjortsberg när vi träffar honom i tvätthallen på Industrigatan i Tierp.

Det sprutade kraftigt från tankmunstycket upp på Henrik Hjortsbergs kollega och upp på väggen bakom.

– Det bara sprutade och vi blev heldränkta, säger Henrik Hjortsberg.

Henrik Hjortsberg lyckades få ur tankmunstycket och få på locket. Därefter hjälpte han sin kollega med att skölja.

– Så här i efterhand skulle jag ha låtit munstycket vara. Vi har ju ett reningsverk som tar hand om det som kommer ut, men det var första gången som det här hände och jag reagerade instinktivt.

Båda två skjutsades efter olyckan till Tierp vårdcentral där deras ögon sköljdes på nytt. Tre dagar efter olyckan har Henrik Hjortsberg fortfarande en "blurrig syn" och han ska undersökas igen vid Akademiska sjukhuset.

Vid olyckstillfället hade han egna glasögon, och nu vill han att arbetsgivaren köper in slipade skyddsglasögon som det går att se bra igenom.

– Det kan inte vara meningen att man ska gå med sina privata glasögon och bekosta dem när de går sönder, för går sönder gör dem, säger Henrik Hjortsberg.

Så du använder inte skyddsglasögon för att du inte ser bra med dem?

– Nej, de vi har fungerar inte.

Henrik Hjortsberg är noga med att poängtera att företaget ställt upp bra för honom. Han fick hjälp att komma till akuten. HR-avdelningen kopplades in, försäkringspapper är ifyllda och en anmälan ska ha gjorts till Arbetsmiljöverket.

– Det är allvarligt och beklagligt det som har hänt. Vi ska nu göra allt vi kan för att ta reda på vad som orsakat det här, för att förhindra att det händer igen, säger Maryam Yazdanfar på Nobinas presstjänst.

Fakta

Tillverkas av slaktavfall

HVO står för Hydrerade Vegetabiliska Oljor och är en syntetisk diesel som framställs genom vätgasbehandling av växt och djurfetter. Det tillverkas huvudsakligen av slakteriavfall och rapsolja. Att köra med HVO innebär att upp till 90 procent lägre utsläpp av koldioxid släpps ut beroende på vilken råvara som använts. Utsläppen av annat än CO2 är också betydligt lägre än vid användning av fossil diesel.

HVO är ett bränsle för alla typer av dieselmotorer och är ur användningssynpunkt likvärdigt med fossil diesel. Bränslet ska gå att köra med ner till minus 34 grader.

HVO kan vara dödlig vid förtäring och om den kommer i kontakt med luftvägarna. Den irriterar huden och kan orsaka organskador. Upprepad exponering kan ge torr hud eller hudsprickor.

Källor: www.gub.se, www.energifabriken.se, www.shellstationer.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!