– Det är faktiskt ganska många som går och cyklar hit och det är många som beklagar sig över att det är så riskabelt att ta sig över Industrigatan, säger Stefan Haglund, vd för XL Bygg i Tierp.
När byggvaruhuset flyttade till de nya lokalerna i juni förra året kontaktade man Tierps kommun för att påtala behovet av ett övergångsställe. Från kommunens sida är man fullt införstådda om behovet men arbetar också med trafiklösningar för hela sydvästra industriområdet som nu växer fram i rask takt.
– Vi är väl medvetna om problemet och hade vi haft rådighet själva hade vi haft en överfart redan nu, säger kommunarkitekten Lisa Björk.
Det är inte kommunen utan Trafikverket som är så kallad väghållare eftersom hastigheten i det aktuella området är 70 km/h. För att få till en lösning med övergångsställe krävs en hastighetssänkning till som högst 50 km/h. Tierps kommun skickade under våren ett underlag för en trafiklösning till Länsstyrelsen som är den myndighet som kommer att föra dialog med Trafikverket om vilken hastighet som ska gälla på platsen.
– Det är många aktörer inblandade, det är därför det tar tid. Om det varit en kommunal väg hade vi löst det på ett halvår eftersom det inte är några stora åtgärder som krävs, säger Lisa Björk vidare.
Eftersom hela området är under expansion arbetar man med en paketlösning där nya infarter och överfarter ingår. I det arbetet har också bristerna kartlagts, en av dem är avsaknaden av överfart vid byggvaruhuset.
– En del av våra kunder är arga på oss för att det är så farligt att ta sig hit. Ännu värre är det på vintern med snövallar som gör att folk hamnar ännu längre ut i vägen, säger Mia Haglund, säljare och marknadsansvarig på XL Bygg.
– Ska det behöva ske en olycka innan något händer? tillägger hon.
Christian Mineur är den på Trafikverket som har ärendet på sitt bord.
– I dagsläget finns inget beslut om vad som ska göras. Vi för en bra dialog med Tierps kommun som gäller hela området där vi ser över såväl hastighet som passager, säger han.