Över hundra förare samlades för rallytävling

Rallykulturen är en gammal tradition i Uppland. Under lördagen kördes den tredje deltävlingen "Bresontrofén" i Tierp Arena.

"Det är ju många hästkrafter som åker på de här vägarna", säger Anders Lindén, rallytävlingens mediekontakt.

"Det är ju många hästkrafter som åker på de här vägarna", säger Anders Lindén, rallytävlingens mediekontakt.

Foto: Tilde Karlsson

Tierp2022-07-23 21:00

Klockan nio på lördagsmorgonen gick startskottet för de första startande i den tredje deltävlingen Bresontrofén på Tierp Arena. Efter uppehåll på grund av pandemi och restriktioner är Svenska Rallycupen återigen i full fart. Under lördagen är det totalt 125 deltagare uppdelade i olika klasser – något som är lite speciellt jämfört med internationella tävlingar, menar tävlingens mediekontakt Anders Lindén.

– Svenska cupen mixar klasserna, lockar förarna med prispotten och är attraktiv med många deltagare, säger han.

Bakåt i tiden kan man se att Uppland haft en gammal rallykultur – med bland annat Björn Waldegård från Rimbo som en av de som toppade inom rallysporten i Sverige. Anders menar dock att det är många som slutat och att det i dag endast finns en svensk rallyförare som tävlar internationellt.

undefined
Anders Lindén är tävlingens mediekontakt och sitter här bänkad framför sin dator med deltagarlistorna - full koll på hur förarna placerar sig och hur vilka tider de kör i de olika specialsträckorna. Själv är han bil- och motorcykelfantast redan sedan han var 16 år på 60-talet.

Anders Lindén har varit intresserad av motorsport sedan han var ung och började involvera sig redan som 16-åring. Med ett stort engagemang och brett CV har han bland annat jobbat mycket lokalt, organiserat tävlingar och suttit i den internationella motorcykel-kommittén.

Att arrangera dessa tävlingar kan bli dyrt på flera sätt – även fast intäkterna från både besökare och deltagare hjälper till en bra bit på vägen. Den dyraste posten är framförallt att återställa vägarna – och några av de tidigare sträckorna kunde inte vara med i år på grund av de höga kostnaderna.

– Det är ju många hästkrafter som åker på de här vägarna, säger han.

undefined
De yngsta deltagarna är från 16 år gamla - utan körkort men har med sig handledare och innehar körkortstillstånd. Den här dagen var det totalt fyra anmälda till ungdomsrallyt.

I den tredje specialsträckan tog sig Christoffer Haglund i ledningen, med hela elva sekunder före tvåan. Efter förra helgens deltävling ligger han nu i toppen av Svenska Rallycupen och har då chansen att kamma hem förstaplatsen – om ingenting händer på vägen. Redan innan klockan tolv i dag voltade en bil ute på en av sträckorna, bara ett av de problem som förarna kan råka ut för.

– Det händer ju att man stöter på problem som förare. De vanligaste problemen är att man får tekniska problem med bilarna, typ som motorn eller olja som behöver fyllas på, säger han.

Men intresset för rallysporten har inte svalnat. Antal deltagare har egentligen inte minskat – eller ökat. Däremot är det fler yngre som är svårare att locka in i det ideella arbetet inom tävlingarna och organisationerna.

– Det var lättare förr, säger han.

Av totalt sju deltävlingar kommer vinnaren av Svenska Rallycupen koras i slutet av oktober i Östergötland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!