Ont om båtplatser i Tierp
Familjen Ryberg i Karlholm hade tur när de skaffade sin stora träbåt i fjol. De fick en båtplats i hemmahamnen. Runt om i hela Tierps kommun är det annars långa köer till det otillräckliga antalet platser, samtidigt som båtägarna bara blir fler och båtarna bara allt större.
Alina Rybergs familj hade turen att få en båtplats i Karlholm när de skaffade sin senaste båt förra sommaren.
Foto: Ann Svalander
- Vi köpte båten i Norrtälje på midsommaraftonen förra året, och när vi ringde motorbåtsklubben så var det precis någon som hade sagt upp sin plats. Annars hör man ju hela tiden hur svårt det är med platser, säger Sarri Ryberg som är på väg att ta en badtur med dottern Alina.
Svaret blir överallt detsamma, det finns ingenting ledigt - och på flera håll är kön både lång och stillastående.
Tierps kommun har ett tiotal båtplatser i Sikhjälma, enligt Barbro Karlsson, som tar emot anmälningar till kölistan:
- Den sista intressenten fick jag in i juli 2007, så fortfarande ställer en och annan sig i kö fast att jag upplyser om att inget hänt sedan 1991, säger hon.
Fyra fem båtägare står ändå på vänt ...
För övrigt är vattenståndet nu så lågt i Sikhjälma att inte fler än sex platser är tillgängliga, påpekar Catharina Larsson i hamn- och stugföreningens styrelse. Tillkommer fyra gästplatser.
- Och några nya båtplatser kan vi inte få till här i hamnen, men jag har hört att bysamfälligheten har haft på tal att gräva ur och anlägga nytt - fast det dröjer nog.
På kommunens hemsida nämns också mark att arrendera i Snatra och Karlholm. De uppgifterna är inte längre aktuella, konstaterar Barbro Karlsson.
Återstår privata hamnföreningar och båtklubbar. Störst är Karlholms motorbåtsklubb med sammanlagt 113 platser.
- Småbåtsplatser har vi, men när det gäller mellanstora båtar är det fullt just nu och till de 15 största båtplatserna har vi kö, säger ordföranden Tomas Eriksson.
- Ett problem är ju att alla båttyper verkar växa i storlek. I styrelsen har vi pratat lite löst om att bygga ut, men då krävs det en stadig kö på ett tjugotal för att vara säker på att klara ekonomin. En ny brygga med 30 stora platser kostar ett par hundra tusen, plus grävning.
Slada hamnförening har 60 platser. 15 intresserade köar.
- Det är som det brukar, säger ordföranden Evert Persson.
- Och vi har inte utrymme att anlägga fler båtplatser. Men kommunen har mark i Enskärsområdet som skulle passa utmärkt. Visserligen är det naturskyddat, men det är så pass stort att natur- och båtägarintressena gott borde kunna samsas, menar han
I Slada skifte samfällighetsförening har man tagit saken i egna händer. Föreningen har fått strandskyddsdispens för en flytbrygga på Svartbådan. Den ska står klar till våren, men plasterna går främst till de medlemmar som legat vid den gamla bryggan längre in, där det grundat upp så mycket att den blivit obrukbar.
I Fågelsundet tillfaller båtplatserna dem som äger båthusen, här finns inget utöver gästplatser att tillgå. Fagerviken har ett 30-tal platser för småbåtar, och de är alla tagna. Fler båtplatser lär inte komma till, läget är alltför utsatt. Liksom i Gudinge:
- Vi har en ständig kö men fastboende och sommargäster går ju före. Och skulle vi bygga fler båtplatser krävs en vågbrytare - det blir för dyrt, säger hamnföreningens ordförande Sune Wallinder.
I Ängskär basar Roine Henriksson för uthyrningen. Av de totalt 70 platserna kan han erbjuda "fyra fem stycken för roddbåtar".
- Sedan är det fullt.
Någon kö bryr han sig inte om att hålla reda på:
- Nej, man får ringa på vårkanten och höra sig för.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!