Intresset för stickning ökade redan innan pandemin, men i samband med att coronan kom till Sverige för ett år sedan så har man märkt av intresset ökat ytterligare då allt fler spenderar mer tid hemma. Det menar Mariette Oras, ordförande i föreningen Sticka.
– Man vill göra något meningsfyllt under sin hemmakarantän. Men den största anledningen tror jag handlar främst om det digitala utbud som finns under pandemin, säger Mariette Oras.
Några andra som har märkt av det ökade intresset är gänget bakom Sveriges största stickningspodd, Stickkontakt, som har sin bas i Norduppland.
En av medlemmarna, Madelene Linderstam, är från början utbildad bildjournalist och arbetar idag som content manager vid Järbo garn i Gävle, och hon har märkt att intresset för garn och stickning har ökat avsevärt de senaste åren.
Sedan ett drygt år tillbaka har företagets omsättning ökat med 100 procent.
– Det är galet, vi hinner knappt med då trycket är så stort, säger hon.
Vi träffar två av poddmedlemmarna hemma hos Lina Ottemark i familjens stora solgulputsade hus med anor från början av 1900-talet.
Ena sidan av huset har omvandlats till Linas egna garnhörna där hon färgar garn, förvarar garn och pratar om garn i podden. Hon har även ett eget garnrum där hon bokstavligen förvarar garn från golv till tak.
– Mitt garnförråd har växt kan man säga, och växt, och växt. Min man fick hjälpa mig att sätta upp en hylla längst med väggen här, berättar Line Ottemark, och visar upp sin otroliga samling garner i alla dess färger och former som placerats i plastboxar.
Och allt började med en messenger-konversation mellan de tre stickningsintresserade kvinnorna från Norduppland, Lina Ottemark, Madelene Linderstam och Josefine Ehrnholm som skulle sticka koftan "Siri".
– Chatten blev ganska intense och vi började snart diskutera andra stickningsprojekt. Efter hand började vi prata om att vi börja podda i stället för att skriva till varandra, och att vi kanske skulle lägga ut podden för det kanske fanns någon som ville lyssna på oss, säger Madelene.
Nu, sex år senare, har podden tusentals lyssnare och en följarskara på 10 000 på Instagram.
– Det är jättekul att så många vill lyssna på oss, vi älskar våra lyssnare, säger Madelene.