"Oj, så negativt om fina Tierp!"
Stina Karlsson och Annelie Theberg på Tierps Färg tycker inte alls att det känns som att tåget har gått för Tierp, som Handels utredningsinstitut sagt. Att man är glad på jobbet och tar väl hand om kunderna, är det inte gott nog?
Tåget har inte alls gått för Tierp, menar Stina Karlsson och Annelie Theberg på Tierps Färg.
Foto: Ann Svalander
I en insändare påpekar de att de visst har både många trevliga och trogna, men också nya, kunder som tycker att Tierp har det mesta vad gäller service och utbud.
Men när utredningsinstitutet (HUI) använde Tierp för att visa hur växande köpcentrum i de större städernas utkanter påverkar också kringliggande småorters handel så var det inte nuläget så mycket som framtiden man riktat in sig på.
Den här veckan tar HUI med sig bilder av Tierp till en konferens i Tyskland för att visa upp som (skräck)exempel. Man pekar på brister som dålig management, dåliga öppettider, dåligt utbud.
- Men vem är det som ska sätta bilden av Tierp ute i Europa, är det vi själva eller är det HUI? undrade oppositionsrådet Catarina Deremar (c) på tisdagens kommunfullmäktige. Och ville ha gehör för partiets krav på en tjänst som näringslivssekreterare.
Hon fick inget bifall. För hur kommuner organiserar sitt arbete för att stötta näringslivet ser väldigt olika ut och det finns skilda uppfattningar om vilken sida, den privata eller den offentliga, som ska ha ansvar för vad. Inte minst gäller det i Tierps kommun.
- Det är en lite knepig historia för det blir ofta så att om en kommun inrättar en näringslivstjänst så byggs det upp förväntningar som blir omöjliga för en person att möta,
säger kommunchefen Per Nordenstam, som anser att det redan i dag finns en tendens hos lokala företagare att luta sig tillbaka.
I Tierp ska nu snart årsgamla Medborgarservice - som egentligen skulle hetat medborgar- och företagarservice om namnet inte blivit väl långt - vara företagslots. Viljan att stödja näringslivet måste genomsyra hela organisationen, resonerar kommunchefen. Det handlar om allt från utbildningsprogram i skolan till bygglov, och Medborgarservice har fått de muskler som behövs.
- Vill man sedan utveckla handeln i centrum, ja då ställer vi upp med det som är kommunens ansvar - gatubelysning eller vad det kan vara. Vill man utveckla den egna näringsverksamheten är det däremot inte kommunens sak.
Men företagarna har inte ens velat mötas på halva vägen, menar Per Nordenstam.
- Det är attityden att "bruksherren" ska ta hand om allt. Den dag initiativet kommer från företagarna själva törs jag lova att det finns goda förutsättningar för samverkan, säger han.
Företagarföreningens ordförande Annika Eriksson håller med om att det är lätt att gnälla på att ingenting görs, men att UNT:s artikel "satte tankar i rörelse" hos många. Hon sticker samtidigt inte heller under stol med att föreningens medlemmar inte alltid drar åt samma håll i alla frågor.
- Tycker man att det är värt att ha lunchstängt så tycker man det, säger hon.
Vad gör föreningen då, konkret, för att försöka hindra att "tåget går"?
- Vi ska se till att vi får en resurs, en tjänst, som ska utveckla handeln i Tierp, vi håller på att titta på det nu. En person som ska vara fristående och som ska kunna hjälpa oss att ta strategiska beslut för framtiden: Är det en galleria vi ska ha, skulle det kanske kunna vara ett alternativ att samla handeln vid motorvägen, sådana frågor, säger Annika Eriksson.
Från kommunens sida görs också nya ansträngningar:
- Tidningsartiklar som den i söndags skakar liv i diskussionen och vi ska hitta bra samarbetsformer, det finns redan nu ett embryo till något slags näringslivsråd, säger chefen för Medborgarservice Merike Kalholm.
Och Stina Karlsson och Annelie Theberg på Tierps Färg, vad har de för förslag?
En gågata, det tror de på, så att det blir flera möten och mera folkliv. Sedan gäller det att skylta snyggt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!