Uppdraget att skriva en vision om kvalitet i skolan har resulterat i två vitt skilda förslag från majoriteten och oppositionen.
Viktoria Wennberg (S) tog över ordförandeskapet i Beredningen för lärande och unga i februari förra året. Efter ett års arbete lade beredningen fram sitt förslag för fullmäktige i juni. Men då hade allianspartierna i beredningen ilsknat till över texten.
– Jag kände inte igen texten. Den kunde jag inte ställa mig bakom, sade Ingrid Larsson (FP).
Till fullmäktige hade alliansen därför skrivit ett alternativt förslag och på torsdagens möte framhöll både hon och Gunilla Wisell (KD) hur överkörda de kände sig av majoriteten. Alliansens alternativ hade kommit som en överraskning för beredningens majoritet och därför hade Viktoria Wennberg fullt upp med att klara ut vilken arbetsordning som skulle gälla.
– Jag trodde att vi var överens efter ett års arbete, men nu har vi två vitt skilda förslag och det kan jag inte stå bakom, sade hon.
Sekreterare Helena Broberg – tjänsteman i kommunen – fick gripa in i politikernas debatt som ”kloka gumman” med konstruktiva förslag på hur man skulle kunna gå vidare. Men splittringen var djup. Rose Marie Nejdling (MP) föreslog att en tjänsteman med ”fräscha ögon” skulle skriva en ny text med beaktande av vissa delar av alliansförslaget, detta efter strykningar av sådant som redan står i skollagen, något som Larsson och Wisell var med på.
Mycket av oenigheten berodde på en oklarhet över vad som avsågs med en vision, om en sådan bör innehålla mätbara mål eller inte.