I depåområdet mekas det för fullt. På vissa av bilarna genomförs vad som skulle klassas som en större service på en vanlig personbil.
– Mellan varje heat byter vi tändstift, lager och koppling, berättar Jonny Lagg, som kör i Top Methanol Dragster-klassen.
Fram till starten dras bilarna av små vagnar eller motorcyklar för att spara på motorerna. I kön står familjen Hallman från Dalarna med en ombyggd Volvo 142 som ska tävla i klassen Super Pro ET. Bakom ratten sitter Jan Hallman.
– Motorn ger runt 800 hästar, berättar pappa Sten Hallman, som presenterar sig som "crew chief", lagledare.
I den här klassen gäller det att inte köra för fort. Sten Hallman berättar att de siktar på att köra banans 402 meter på 8,6 sekunder.
Tävlingen arrangeras inte av Tierp Arena utan NDRS motorklubb och Speedgroup som hyrt arenan för att genomföra arrangemanget. Det är ideellt arbete av 120 personer som på kort tid gjort tävlingen möjlig när pandemirestriktionerna lättade.
– Hade du frågat mig för fem veckor sedan hade jag inte vetat att det skulle bli något, säger Kjell Pettersson, tävlingsledare.
FN:s klimatpanel presenterade i veckan en dyster rapport om människans påverkan på klimatet. Att samma vecka åter starta tävlingar i motorsport är inget Kjell Pettersson reflekterat över.
– Det är inte vår fråga, det är en samhällsfråga. Vi jobbar inom de ramar som Bilsportförbundet sätter, säger Kjell Pettersson.