Den nya metoden att dämpa bullret från vägräfflor har använts på E 4 söder om
Tierp. Där hade närboende klagat över så intensivt buller från den nya motorvägen att det blev ett ärende för Tierps kommuns förre hälsovårdsinspektör Ulf Blomqvist.
Dåvarande Vägverket hävdade att bullret höll sig inom de gränser som gäller för vägbuller, men från Tierps kommuns sida hävdade man lika kraftfullt att de gränser som gäller är de för industribuller. De uppmätta ljudnivåerna vid de fastigheter som berördes av klagomålen låg över tillåtna gränser för industribuller, men inte över gränsen för vägbuller. När tvisten inte fick någon lösning, föreslog hälsoskyddsinspektören att Vägverket skulle vitesföreläggas om inga åtgärder mot bullret vidtogs. Majoriteten av utskottet för samhällsbyggnad stödde förslaget, men i kommunstyrelsen i mars förra året beslutade man att återremittera ärendet.
Redan innan detta hade man på Vägverket, numera Trafikverket, utrett olika möjligheter att dämpa buller från vägräfflor. Det är många fler än närboende vid E 4 utanför Tierp som störts och störs av bullrande vägräfflor.
I oktober 2010 gjordes räfflorna om på de vägavsnitt söder om Tierp där bullret varit mest störande.
– Vägräfflor är gjorda som försänkningar i vägbeläggningen, och den metod vi oftast använt kallas Pennysylvaniametoden. Där trycks räfflorna ut med skarpa kanter. Nu har vi gjort om dem till sinusräfflor som har avrundade kanter, och det är avrundningen i de övre räffelkanterna som gör att bullret minskar betydligt framför allt utanför fordonet, säger Torgny Augustsson, projektledare vid Trafikverkets region öst.
Minskat buller i omgivningen är den eftersträvade effekten, men bullret minskar också för passagerarna i bilen.
– Men framför allt blir skakningarna kvar och varskor föraren om att han kommit ut mot vägkanten, och det är den säkerhetseffekten vi vill ha med vägräfflor, sade Torgny Augustsson.
Mellan fem och sex kilometer av E 4 söder om Tierp fick nya sinusräfflor i oktober-november förra året. Räfflorna gjordes om i såväl norrgående som södergående körfält. Ombyggnaden kostade omkring 400 000 kronor, det är framför allt maskinerna och bilarna som används som kostar.
Nya vägräfflor dämpar buller
Avrundade kanter på vägräfflor dämpar bullret som uppstår när någon kör på dem. Det gäller bullret inne i bilarna, men framför allt bullret i omgivningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!