Nya problem med Upptåget
På måndagsmorgonen var det dags igen. Upptåget fungerade inte. Passagerarna från Tierp respektive Uppsala fick åka buss till Örbyhus. UL:s trafikplaneringschef Eje Larsson var uppgiven.
— Verkstaden, TGOJ i Tillberga, påstår — precis som förra gången — att man testat. Men det tycks mig att det är vi, Tågkompaniet och UL, som i realiteten får ta testansvaret. Vi kan inte ha det så här!
TGOJ-chefen Lars-Göran Olsson hävdar än en gång att det handlar om otur. Verkstaden sköter testerna, men de gamla systemen klarar inte dagens krav, hävdar han.
— För att göra en jämförelse; du kan få en utbytersgenerator eller någon annan vital utbytesdel i din bil monterad på verkstaden ena dagen. En dag senare krånglar den. Det är sådant som händer när begagnade delar repareras och ingår i ett utbytessystem.
Gamla system
UNT: Senast vi talades vid så sa du att de tre motorvagnarna som Tågkompaniet kör åt UL har rullat i 20-25 år. Eje Larsson på UL påpekar att de levererades våren 1994. Vagnarna är alltså inte äldre än cirka sju år.
— Vagnarna, ja. Men de system som de körs med har 20-25 år på nacken. Därav problemen.
UNT: Så du menar att gamla system monteras i nybyggda vagnar?
— Ja, det är inte ovanligt i tågvärlden.
UNT: Vad har du att säga till alla resenärer som satt sin lit till ett fungerande Upptåg?
— Ingenting - faktiskt. Jag beklagar problemen med den så kallade frånskiljaren förra måndagen. I övrigt har vi gjort och klarat vad vi ska göra och klara.
Dålig reklam för Tierp
Kommunalrådet Bengt-Olov Eriksson (s) tog emot beskedet om nya Upptågetproblem med tungt hjärta:
— Det här situationen är rena antireklamen för Tierp och på alla sätt ohållbar. Jag hoppas vi får det utlovade reservtåget någon gång under första halvan av september månad.
Du sitter i UL:s styrelse. Vad kan ni göra mera?
— Dammsuga marknaden i akt och mening att så snart det är möjligt få fram nya tåg. Men det sker tyvärr inte "över en natt".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!