Senast 1 januari 2025 måste alla med "kommersiella byggnader" som har 20 parkeringsplatser eller fler ha minst en laddstation för elbilar. Det gäller till exempel kyrkor, butiker, idrottshallar, föreningslokaler och liknande ställen. Det framgår av ett nytt EU-direktiv, men i Tierp råder stor förvirring kring laddkravet.
– Jag vet ingenting om hur elinstallationen ska gå till och vem som betalar vad. Jag tänker att det så klart blir mitt ansvar att få hit en laddstolpe men hur mycket det kostar vet jag inte. Blir det en stor eller liten kostnad för oss? Och vilken typ av utrustning krävs?, säger företagaren Camilla Werme.
Hon drev under många år Tierps klädbutik Moniques men nu äger hon och hennes man bara fastigheten där affären ligger, ett stenkast från stationen. De äger också parkeringsplatser mellan Moniques-huset och Gästis.
– Vi äger inte alla platserna där och frågan är hur man ska räkna. Är det bara våra egna eller även de andra fastighetsägarnas platser?
Det finns idag få laddstolpar i kommunen.
– Jag är positiv till fler laddstolpar och att erbjuda den tjänsten, men samtidigt undrar jag hur det ska gå till och hur mycket det kommer att kosta.
Den som sen ska ladda bilen på hennes och andra p-platser måste säkerligen betala för elen.
– Jag förutsätter att det är någon typ av app eller betalkort, men om det är jag som ska fixa med det här eller någon firma som gör det, vet jag inte, säger Camilla Werme.
Anna Persson, stadsbyggnadsdirektör på Tierps kommun, har inte heller hunnit sätta sig in i hur EU-direktivet ska efterlevas i detalj eller hur många i kommunen som berörs av kravet.
– Vi har börjat precis att inventera det här och vilka kommunala fastigheter som berörs av kravet. Inga företagare har hört av sig till mig med frågor och jag tror det härvar en nyhet för väldigt många, säger hon.
Klart är i alla fall de som har riktigt stora parkeringar inte får hårdare elkrav på sig. Finns det flera tusen p-platser så räcker det med en enda laddstolpe för att följa lagen. Men 1 januari 2027 föreslås kraven att skärpas. För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst en laddpunkt för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.
– Redan i dag är elbildsladdning en viktig del när vi planerar nybyggen, men det lär bli ännu viktigare i framtiden, säger Anna Persson.