Nya laddlagen förvirrar – och snart är tiden ute

En ny EU-lag kräver laddstolpar vid alla större parkeringsplatser. Men förvirringen är stor: Vem ska stå för kalaset och vad händer om man inte följer direktivet? "Jag vet inte ens vem jag ska fråga", säger fastighetsägaren Camilla Werme i Tierp.

Camilla Werme, ordförande för företagsföreningen i Tierp

Camilla Werme, ordförande för företagsföreningen i Tierp

Foto: Mattias Sjöberg

Tierp2024-09-21 16:30

Senast 1 januari 2025 måste alla med "kommersiella byggnader" som har 20 parkeringsplatser eller fler ha minst en laddstation för elbilar. Det gäller till exempel kyrkor, butiker, idrottshallar, föreningslokaler och liknande ställen. Det framgår av ett nytt EU-direktiv, men i Tierp råder stor förvirring kring laddkravet.  

undefined
Camilla Werme, ordförande för företagsföreningen i Tierp

– Jag vet ingenting om hur elinstallationen ska gå till och vem som betalar vad. Jag tänker att det så klart blir mitt ansvar att få hit en laddstolpe men hur mycket det kostar vet jag inte. Blir det en stor eller liten kostnad för oss? Och vilken typ av utrustning krävs?, säger företagaren Camilla Werme.

Hon drev under många år Tierps klädbutik Moniques men nu äger hon och hennes man bara fastigheten där affären ligger, ett stenkast från stationen. De äger också parkeringsplatser mellan Moniques-huset och Gästis.

– Vi äger inte alla platserna där och frågan är hur man ska räkna. Är det bara våra egna eller även de andra fastighetsägarnas platser?

Det finns idag få laddstolpar i kommunen. 

– Jag är positiv till fler laddstolpar och att erbjuda den tjänsten, men samtidigt undrar jag hur det ska gå till och hur mycket det kommer att kosta. 

undefined
Enligt Boverket kom EU-direktiv om billaddning på p-platser redan 2020 och det är upp till alla som har en verksamhet i en byggnad att ta reda på vilka regler och lagar som gäller.

Den som sen ska ladda bilen på hennes och andra p-platser måste säkerligen betala för elen.

– Jag förutsätter att det är någon typ av app eller betalkort, men om det är jag som ska fixa med det här eller någon firma som gör det, vet jag inte, säger Camilla Werme. 

Anna Persson, stadsbyggnadsdirektör på Tierps kommun, har inte heller hunnit sätta sig in i hur EU-direktivet ska efterlevas i detalj eller hur många i kommunen som berörs av kravet.

undefined
Parkeringen bakom gamla ICA, mellan Moniques och Gästis.

– Vi har börjat precis att inventera det här och vilka kommunala fastigheter som berörs av kravet. Inga företagare har hört av sig till mig med frågor och jag tror det härvar en nyhet för väldigt många, säger hon. 

Klart är i alla fall de som har riktigt stora parkeringar inte får hårdare elkrav på sig. Finns det flera tusen p-platser så räcker det med en enda laddstolpe för att följa lagen. Men 1 januari 2027 föreslås kraven att skärpas. För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst en laddpunkt för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.

– Redan i dag är elbildsladdning en viktig del när vi planerar nybyggen, men det lär bli ännu viktigare i framtiden, säger Anna Persson.

undefined
Vilka byggnader som ska ha utrustning för laddning av elfordon eller förberedelse för laddning framgår av plan- och byggförordningen.
undefined
Fastigheten där butiken Moniques finns ligger på Järnvägsesplanaden.
Laddat efter årsskiftet

Senast den 1 januari 2025 måste alla uppvärmda byggnader, som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden, eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon. Detta gäller inte för ouppvärmda byggnader, bostadshus och totalförsvarets byggnader. 

Enligt Boverket kom detta direktiv redan 2020 men att 1 januari 2025 är sista dagen för att genomföra kraven och det är upp till alla som har en verksamhet i en byggnad att ta reda på vilka regler och lagar som gäller. 

Den 1 januari 2027 föreslås kraven ovan att skärpas ytterligare. För kommersiella fastigheter gäller då att det ska finnas minst 1 laddpunkt för var tionde parkeringsplats samt att det ska finnas framdragen laddinfrastruktur för minst 50 procent av platserna.

Med hjälp av Naturvårdsverkets investeringsstöd Klimatklivet kan den som vill etablera publika laddstationer ansöka om bidrag för upp till 70 procent av investeringskostnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!