Skolan har sedan 2015 tagit emot ett stort antal nya elever och som starkt bidrar till en välbehövlig ökning av elevunderlaget och som ytterligare kan stärka de senaste årens positiva trend mätt i ansökningar till gymnasieskolan i Tierp.
Vid tisdagskvällens informationsmöte om kommunens planer på tillfälligt asylboende i Skärplinge fanns Andreas Vestin i publiken. Han är en av Högbergsskolans biträdande rektorer och med ansvar för introduktionsprogrammet för nyanlända och vuxenutbildningen där svenskundervisningen för invandrare ingår.
– Vi har hittills under det här läsåret tagit emot ungefär hundra elever på introduktionsprogrammet. Det har gått mycket bra och det stärker skolan, säger Andreas Vestin.
Och han ser utvecklingsmöjligheter för skolan. Flera av introduktionseleverna förväntas fortsätta sina gymnasiestudier i Tierp.
– Det innebär att vi kan få möjlighet att bredda vårt programutbud.
Alternativt kan det skapa ett sug efter fler inriktningar på befintliga program.
Lokaler är än så länge inget problem för skolan som är dimensionerad för ett större elevantal än dagens. Inte heller lärarrekrytering, även om det börjar kärva.
– I hela landet är det brist på lärare i svenska som andraspråk.
Lösningen på Högbergsskolan är som på många andra håll att leta lärare med behörighet i svenska.
På informationsmötet i Skärplinge bemötte Andreas Vestin den oro och skepsis mot nyanlända som många gav uttryck för:
– De här ungdomarnas enda gemensamma nämnare är att de flytt från krig eller konflikter. För övrigt är de precis som alla andra, några gillar fotboll, de lyssnar på musik eller har andra intressen.
Introduktionsutbildningen på Högbergsskolan börjar med 4-5 veckors tid i den så kallade slussen, med en kartläggning av elevernas skol- och övriga bakgrund. Därefter väntar utbildning i fyra steg från A till D, där de flesta börjar i A, några med bättre skolbakgrund i B med framför allt svenskundervisning. Senare läggs fler ämnen till och på D-nivå läser de i princip alla ämnen upp till motsvarande början på högstadienivå. Därefter väntar ettårig preparandutbildning, IMPRE, som ska ge behörighet till något av gymnasiets övriga program.
– Det finns en stor motivation bland de här eleverna. De förstår att det här är vägen framåt till jobb och utbildning, säger Andreas Vestin och beräknar att introduktionseleverna på Högbergsskolan klarar resan från slussen till allmän gymnasiebehörighet på i genomsnitt två år.