Det är bokningsbolaget Boka Uppland och intresseföreningar för flera av de uppländska järnbruken som står bakom den nya satsningen, som de hoppas ska locka fler besökare till bruken.
Fram till och med 2016 fanns föreningen Vallonbruk i Uppland som samordnade marknadsföring av bruken. Sedan lades föreningen ned och verksamheten togs över av Boka Uppland.
Nu är bruken tillbaka och finns med i arbetet med marknadsföringen.
Dagarna innan midsommar lanserades den nya hemsidan "vallonbruken.nu" där flera av bruken och deras industrihistoriska betydelse lyfts fram och marknadsförs. På sidan hittar man också förslag på olika dagsturer att göra.
– Bruken har alltid legat mig varmt om hjärtat och avsaknaden av turistsidor med ett regionalt fokus har sporrat mig till att driva igenom det här projektet, säger Lovisa Sjökvist, vd på Boka Uppland och vallonbruksguide i ett pressmeddelande.
Från Stiftelsen Leufsta, som ansvarar för visningverksamhet vid Lövstabruks Herrgård, är man positiv till den nya plattformen.
– En gemensam satsning är viktig då bruken kompletterar varandra och man kan dra nytta av varandras historia, säger Malin Björkvik, tillförordnad verksamhetsansvarig i Stiftelsen Leufsta.
Björkvik förklarar också att man genom besök på flera bruk får en helhetsbild av bruksmiljön och hur den såg ut.
– Här i Lövstabruk har vi en fantastisk herrgård, bruksbostäder och bibehållna stallar medan man på andra brukar har kvar sina smedjor.