- Det här är rena trakasserierna. Så här får man inte göra. De förstör mitt arbetsredskap.
Det säger Monica Sandström som drivit Syltkrukan i många år och länge med nödvändig internetanslutningen. Men sedan Lidén Data fick avtal med Tierps kommun om att överta drift och utbyggnad av det kommunala nätet har tidigare kunder fått problem.
UNT har berättat om köksbyggaren RHM Hållnäs AB i Tierp, som fick svårigheter med att driva sin verksamhet utan bra bredband. Den här gången drabbades Syltkrukan, lagom till månadens löneutbetalningar.
- Dem kunde jag inte göra och heller inte använda kortläsaren i caféet, säger Monica Sandström.
I svar från Lidéngruppen får hon veta att de inte stängt av något. Däremot att i ett fall hennes modem fastnat, samt att de behövde id-uppgifter från hennes dator.
- Jag har aldrig tidigare under tio år behövt starta om modemet, fnyser hon.
Och om att lämna så kallade mac-adresser på nätet säger hon:
- Jag skriver aldrig in eller klickar på något som jag inte fått tydlig information om i förväg, med tanke på risken för kapningar .
Eric Karlsson, projektledare hos Lidero Network försvarar lösningen med en portal där kunder som upplever sig ”urkopplade” hamnar.
- Vi har varit väldigt generösa. Alla kunder har i princip fått köra gratis fram till nu och får göra det på kvällar och nätter. På dagarna kopplar vi på portalen, för att få in rätt uppgifter i vårt system. Många kunder har inte varit registrerade överhuvudtaget, men nu måste vi få in de som släpar efter, säger han.
- Informationen på portalen är tydlig och har gjorts ännu tydligare för att kunderna ska förstå.