Den tillfälliga beredningen Bilden av Tierp inledde sitt arbete hösten 2011 och lämnade ungefär ett år senare sin slutrapport till kommunfullmäktige. Den tog fasta på de av kommunens egenskaper som är värda att upptäcka och därför ska göras mer kända. ”Dags att upptäcka Tierp” lanserades som utgångspunkt för det fortsatta arbetet.
Bilden av Tierp-beredningen hade hjälp av externa konsulter som kostade cirka 300 000 kronor. Nu är kommunen beredd att lägga ungefär lika mycket till på att få ett huvudbudskap och en kommunikationsplattform. Pengarna går på kommunchef Yvette Axelssons konto.
– Jag har en pott som ska räcka till ganska mycket och det finns inget öronmärkt till detta arbete, säger hon men uppskattar kostnadsramen till 300 000 kronor.
Resultatet av fjolårets enkäter visade att påfallande få kände till Tierps kommun. Nästa fas i bilden av Tierp-arbetet ska ändra på det, för att stärka Tierp som en attraktiv ort för inflyttning, företagsetableringar och besök.
Tierps kommuns kommunikationschef Karin Andersson Lundkvist (bilden) understryker att det inte får bli tomma ord eller enbart uppfattas som en kommunal produkt. Hon talar om att hitta budskap med bredd, som håller och har potential.
– Det ska vara värdeord som speglar Tierps själ, som vi som bor och verkar här står för och har bred förankring i hela det geografiska området.
Arbetet påbörjas i mars och ska visa resultat till sommaren. Under hösten ska budskapet förpackas och sedan spridas till omvärlden.
SPEGLA SJÄLEN. Kommunens kommunikationschef Karin Andersson Lundkvist betonar att budskapet för Tierp ska spegla kommunens själ och måste ha en bred förankring i hela området. Foto: Anders Badner
Ny konsult ska bygga varumärke
Tierps kommun ska med hjälp av en konsult fortsätta arbetet med bilden av Tierp. Målet är ett huvudbudskap och en kommunikationsplattform för kommunens varumärke.
Tierp 7 februari 2012: Kommunens kommunikationschef Karin Andersson Lundkvist berättade vid en företagarfrukost om att arbete med Bilden av Tierp nu går in i nästa fas, hur bilden ska stärkas.
Foto: Anders Badner
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!